woensdag 6 november 2013

Onze reis naar Griekenland (II)

Het reisplan van 2 -16 september 2013. Helaas zijn afbeeldingen niet mee gekopieerd.


  ACTIVITEITENPLAN BEZOEK AAN GRIEKENLAND VAN 2-16 SEPTEMBER 2013

                                               ============================

 

DAG 1 - Maandag

*Heenreis met Transavia VTV 06.45 uur   VTA 11.05 uur op  Vliegveld  Eleftherios Venizelos

* Met huurauto naar Hotel Candia, 40 Diligiannistreet 10438 Athene. VTA 14.00 uur

In de namiddag een poosje zwemmen in het dakzwembad en bezoekje aan het Nationaal Archeologisch Museum, Patission 44. Openingstijd 13.30 -20.00 uur, voor

1.       Kunst en vooral goud uit Mycene w.o. gouden dodenmasker 1650 v. Chr. ten onrechte toegemeten aan Agamemnon, de mytische koning van Sparta. Zijn er terracotta (Psi geheven armen en hoofd) Ψ- en (Phi)(twee figuren in het midden verenigd) Φ- beeldjes te zien? Zijn typisch voor Mycenecultuur.

2.      Vaasvormen leren kennen: de amfora (de Dipylonamfora), krater , hydria, lekythos , oinochoe,(ienochoe)                          kylix, ryton met decoraties in de geometrische (1000-700 v.Chr.), zwartfigurige (700-600 v.Chr.) en roodfigurige (600-500 v.Chr.) stijl.

3.      Ryton met leeuwenkop, 20,3 cm, 1550 v.Chr., goud. Myceense kunst in goud.

4.      Vaphio-kopjes, 7,5cm en 9cm 1550 v.Chr., goud. Mannen vangen runderen. Waren persoonlijke uitrusting in graf meegegeven.

5.      Drie godinnen, 7,5cm, 1550-1400 v. Chr., ivoor, gesneden op Oosterse wijze zoals in de steen met de wetten van Hammurabi. Is een kind-god met twee verzorgsters.

6.      Staande vrouw met gevouwen armen (2600-2400 v.Chr.) , marmer 46cm uit bronstijd. Een typisch voorbeeld van kunst van de Cycladen, een eilandgroep boven Kreta. De armen in een stand die hoort bij nog veel oudere beeldjes van de vruchtbaarheidsgodinnen. Deze beeldjes van naakte vrouwen waren uniek voor de Cycladen vanwege hun frontaliteit tot Praxiteles het menselijk lichaam als schoonheidsobject van kunst nam en natuurlijker houding in de mode kwam.

7.      Staande Jongen, Praxiteles, 129,5 cm, 350 v. Chr. Gevonden in de zee bij Marathon.

8.      Treurende Athena (470-450 v.Chr.) marmerstèle, 54 cm, strenge stijl. Of In Acropolismuseum? Of anders kijken naar de kouroi (600-575 v. Chr.) geïnspireerd door de Egyptische staande beelden uit de dodencultus maar met een eigen oriënt (oosterse)erende stijl.

9.      Amfoor, 750 v.Chr., laat geometrisch. Grafgift bij Dypilonpoort opgegraven. Oude culturen kennen grafgeschenken als plaatsvervangende gebruiksvoorwerpen (mensen gaan niet langer mee de dood in) in het dodenrijk en versierd met dodenrituelen ook weer plaatsvervangend bedoeld.

10.  Een Spartaanse Hopliet, brons, Messenië, ca 525 v.Chr. mogelijk zonder schild.

11.  Beeld van Athena Parthenos, Romeinse kopie gemaakt ter vervanging van Phidias’ beeld zoals dat ooit in het Parthenon heeft gestaan.

12.  Stèle van Aristocles met gevallen krijger Aristion gemaakt n.a.v. de Slag bij Marathon(490 v.Vhr.)

13.  Harpspeler, minimalistisch beeldhouwwerk uit 3000-2000 v. Chr. Henri Moore is de moderne navolger.

 

Dag 2- Dinsdag

Vandaag is ons primaire plan de Acropolis met het Parthenon te bezoeken. Afstand van ons hotel ca 1,8 km. Op 1,5 km komen we langs de Toren der Winden en de Antieke Agora, dat is voordat we de lift bereiken die ons naar het Acropolisplateau brengt. We zijn dan gekruist met de Adrianou, dé winkelstraat van Athene.

A.     Open 08.00 - 17.30  uur

Vertrek 08.00 uur wandelen naar Acropolis. Aankomst 08.30-08.45. Hebben gebeld met de receptie voor de lift omdat er rijen wachtenden kunnen zijn. (tel.00 30 219 321 4172/73).

1.      Tempel van Nikè (426-421 v. Chr) : In 1935 herbouwd dus niet meer origineel. Gewijd aan de god van de overwinning Nikè toen Athene en Sparta de Perzen hadden verslagen (479 v.Chr.) In de Ionische stijl met gecanneluurde slanke zuilen en kapiteelvoluten. De verhouding: lengte is 8/9 modules. (1 module is de omtrek aan de basis).

2.      Propyleeën (437 v. Chr.) Bedoeld als nieuwe poort op de Acropolis. Heeft dienst gedaan als residentie, paleis, arsenaal en Turks fort. Dorische en Ionische zuilen.

3.      Erechtheion (421-406 v. Chr.)  een tempel in de Ionische, sierlijke stijl, ter nagedachtenis aan mythische gebeurtenis met Poseidon en Athene om de macht over de stad. Eindpunt van de Panathenae-processies. De godin Athene liet een olijfboom groeien bij het Erechtheion als dank aan de goden voor haar overwinning op Poseidon die de eerdere Stadsgod was. Let op de Kariatiden (let op de contraposthouding in de zgn strenge stijl) zuilen aan de zuidkant. In de oorlog van de Grieken tegen de Perzen steunden de bewoners van Karyae, de Karyanen genaamd, de Perzen. Toen de Grieken uiteindelijk de oorlog tegen de Perzen gewonnen hadden, werden de Karyanen daarvoor gestraft. De Karyaanse mannen werden gedood, en de vrouwen werden tot slaaf gemaakt. De vrouwen moesten voor straf een 'eeuwige' last dragen.

4.      Parthenon Παρθενωνας (447 v. Chr) Design : Callicrates en Ictionos in de Dorisch/Ionische stijl. Met (verdwenen) 12m hoge beeld van Athena Parthenos van Phidias. Tempel ingewijd 438 v. Chr. Zuilen: 8 x 17 (i.p.v. 6 x 13), stylobaat van 3 treden plus peripteros d.i. zuilengalerij. 92 metopen 2x14,2x32.

5.      Vooral de friezen langs buiten- en binnenkant zijn beroemd. Deels in British Museum (Elgin marbles) en Acropolismuseum. Laten de optocht zien van de Panathenaia, West: Strijd tussen Grieken Amazonen en Perzen. Oost: de strijd van de goden met de Giganten, Noord:val van Troje, Zuid: Strijd Grieken en de Centauren.

6.      Dyonysustheater(342-326 v. Chr) door Lycurgus. Aischylos (Orestes – trilogie over Agamemnon en zijn zoon  Orestes), Sophocles (Oedipus-trilogie), Euripides, (Medea, Elektra de dochter van Agamemnon, Andromache) en Aristophanes, de bedenker van de politieke satire en blijspel ( bijv. Lysistrate: vrouwen staken de seks en bezetten het Parthenon om de schatkist te blokkeren zodat er vrede komt) lanceerden hier de Griekse tragedies tijdens de wedstrijden (agons) van de Dyonusia. Dyonusos is de god van de wijn, roes, extase, erotica die 4x per jaar plechtig werd bezongen. In de vier drama dagen: 1e 5 auteurs, 5 komedies, 2e  3e  en 4e DAG : 3 tragedies en 1 satyrspel of tetralogie. De spelen werden gesponsord in het kader van goede werken, de litourgie en dramasponsoring heette choregie. Zie de twee choregische zuilen op de Acropolis.

      B.  Koffie in een Taverne in de buurt (11.00 uur).

1.      Mogelijke doelen nu Acropolis Museum : Treurende Athèna, 470 v. Chr. Marmer 54 cm hoog. Van 500-450 v. Chr. maakte men beelden in de ‘strenge stijl’ dat is een standbeeld in contrapost waardoor de plooival natuurlijker is

2.      Pnyxheuvel: Bijeenkomst van de Ekklèsia in 5e eeuw v. Chr. Deze  volksvergadering bestond uit 6000 Atheners die later een ‘eklesiastikon’ (vergoeding) kregen. Voorzitter was uit de Prutaneis (het DB van Athene) gekozen. Later waren het 9 prohedroi uit Boulè (Raad van 500) gekozen.

3.      Areopagusheuvel: Heuvel waarop in de archaïsche tijd de oude Adelsraad recht sprak over moord en heiligschennis. Paulus sprak hier in 51 n.Chr. de Atheners toe.

4.      Antieke Agora, Αρχαια Αγορα. Panathenaeënweg voor de jaarlijkse processie naar de Acropolis om de eenheid van Attica te vieren. Bouleuterion waar de Raad van 500 (Boulè) vergaderde. Ingesteld door Solon 594 na de hervorming Kleisthenès in 508 v. Chr. Tholos            : ca 16 Prutaneis van de vijftig die een maand dienst hadden, hadden 24-uursdienst bij toerbeurt. Dan woonden ze in dit gebouw. Heliaia: De rechtbank van beroep tegen beslissingen van de magistratuur, ingesteld onder Solon. Later gewone civiele procedures. Stoa van Attalus: Nu museum, genoemd naar de eerste bouwer van de stoa Attalus van Pergamon (150-138 v. Chr.). Bewaarplaats van de maten en gewichten ostrakons na een schervengericht.

C.      1.   Toren der Vier winden: Achthoekig gebouw, Ø 8 m en 12 m. hoog uit 100 v. Chr.

      bedoeld als windwijzer en wateruurwerk.

 

D.           Lunchen en dineren hoe het zo uitkomt.  Terug naar hotel.

 

Dag 3 Woensdag: Athene → Pelopponesos langs Isthmia-Kanaal van Korinthe-Epidaurus-Tolo

            Vertrek over de Left. Athinion (Kavalas) naar de A8/E94 richting Elefsina. 170km

            1e Stop Isthmia op 77 km.

We bekijken hier het Kanaal van Korinthe van bovenaf of vanaf zeeniveau. Vroeger was het een landengte van 6 km. Om op reis naar Italië de gevaarlijke zuidkaap van de Peloponnesos te omzeilen bracht men de boten op wagens over het ‘jaagpad’(diolkos) naar de Golf van Korinthe. Aan het kanaal is lang gewerkt, sinds keizer Nero, maar pas in 1893 voltooid, 23 meter breed en 6 km lang.

            Eerste alternatief: Antiek Korinthe  ΑΡΧΑΙΑ  ΚΟΡΙΝΦΟΣ : 20 km v.v.

Open: 08.00 - 20.00.

Korinthe is mede ontstaan door de gunstige ligging in de route Middellandse zee/ Nabije Oosten naar Adriatische zee en Italië. De oude stad is in 146 v.Chr. verwoest en in 52 n.Chr. weer deels herbouwd op een andere plek. Door de Turken is later daar ook weer huisgehouden zodat er slechts ruïnes resteren.

We vinden er wederom een Agora, een Bouleuterion, een theater met Odeon (gehoorzaal), APOLLOTEMPEL en de LECHAIONWEG met de Propyleeën, Stoa, en het BEMA-plateau, de preekstoel van Paulus.

Eventuele 2e Stop afhankelijk van de tijd bij het  Epidaurus  ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ 62 km.

Open 08.00 – 19.30 uur

We bekijken hier het in 1970 ontdekte antieke theater dat functioneerde tussen 400 v. Chr. - 200 n. Chr. Na de Romeinse uitbreiding konden 17000 kijkers de voorstellingen bijwonen. Het was onderdeel van een heiligdom gewijd Aesculapius, de god van de geneeskunde. Zijn symbool is een man met een stok die omwonden is met slangen.

Dan de weg vervolgen naar Tolo naar Hotel John & George 33 km. Totaal 212 km.

 

Dag 4  Donderdag: Tolo en omgeving

Ochtend:         1. Bezoek aan Mycene.  Open 08.00 – 20.00 uur. In Athene hebben we mogelijk al vele gouden Myceense  voorwerpen gezien. Hier de Myceense gewoonte om niet de doden te cremeren maar in graftombes te begraven. Er zijn twee prachtige tholosgraven 1. van o.a. van Clytaimnestra de vrouw van koning Agamemnon. Haar kinderen waren Orestes, Elektra later bekend geworden door de tragedies van Euripides en Aischylos.

Te bezoeken:  2. Schathuis van Atreus ( mythische koning van Mycene en vader van Agamemnon en Menelaus), een tholosgraf uit de 14e eeuw voor Christus. Koepelgraven (dromes) lijken op een arcosolium in de Romeinse catacomben. Een tholos is verder een rond gebouwtje dat op de agora’s te zien is. Het idee komt uit Egypte (piramides).

                        3. De Leeuwenpoort, 1250 v.Chr. met megaron of koninklijke ontvangstruimte. Let op de Minoïsche zuil tussen de twee leeuwen. Daaraan kun je zien dat Mycene door Kreta(Minoïsche kunst) is beïnvloed. Kenmerk van de Myceense tijd tot 1100 v.Chr. was dat men monumentale kunstwerken ging maken zoals de Leeuwenpoort en verfijnde gouden kunstvoorwerpen zoals in Athene te zien zijn.

            Middag:          Winkelen, zonnen en lekker eten.

 

Dag 5 Vrijdag Tolo→Sparta 124 km,→Mystras en Menelaion 16 km→Gythion  56 km.=190km

Vertrek:           09.00 uur met de E 961 naar Sparta misschien via het Menelaion,  de ‘woonplaats’ van koning Menelaos (getrouwd met Helena, de halfzus van Clytaimnestra) naar Mystras. Open 08.00 – 20.00 uur. Deze ‘stad’ is in 1249 gesticht om het oude Sparta te vervangen. De Franken geven de stad een Byzantijns uiterlijk en ook later de Turken (1462) zien het als een belangrijke stad. Foto’s maken vanaf de bovenstad – moet daar spectaculair gelegen zijn – en mogelijk de Moni Pantάnassas bezoeken met fresco’s (Nieuwe Testament).

                        Lunch in Sparta, vertrek naar Gythion, de marinebasis van het antieke Sparta. De belangrijkste god in Sparta was Apollo.

Dag 6 Zaterdag Gythion →Areopolis 30 km→Limeni 8km→Mani 20 km→Pylos 145 km=210 km

Vertrek:           09.00 uur  We komen langs de Pyrgos Dirougrotten. Even mee met het bootje dat half uur ondergronds vaart en 15 min. wandelen vergt?

                        Veel kastelen uit de Frankische en Byzantijnse tijd op onze route door het schiereiland Mani. We rijden nu door Messenië in de tijd van de Spartanen eerst een vrij gebied maar later door de Spartanen ingenomen omdat ze grond, krijgers (heloten) en voedsel tekort kwamen.

                        Pylos is bekend van de baai van Navarino waar de Spartanen tegen de Atheners vochten en in 1827 toen de geallieerden de Turkse Ottomanen een beslissende nederlaag toebrachten. De Spartanen namen Pylos in bij de annexatie van Messenië in 720 v. Chr. en 650 v. Chr.(twee Messeense oorlogen). Spartanen hadden een gelijk deel van de beschikbare grond. Voor een groeiende bevolking al gauw te weinig grond (Lebensraum!) dus werd eerst Amuklai en later Messenië gekoloniseerd. De oudste zoon had de rechten, nrs 1,2,3, moesten zien te huwen met een Spartaanse met grond.

Dag 7 Zondag Pylos→Olympia 150 km= 150 km

Vertrek: 0900 uur rechtstreeks naar Olympia. Aldaar bezoek aan  het Antieke Olympia. Open 08.00 – 20.00 uur. Ook Museum van Olympische Spelen.

Antiek Olympia is een opgravingsterrein en behelst GEEN STAD maar een heiligdom waar vanaf 776 v. Chr. elke vier jaar rondom Olympische Spelen de Olympische Vrede werd uitgeroepen. Zo konden de vechtende Griekse stadsstaten toch deelnemen. Eerste OS waren alleen hardlopen. Daarna worstelen en verspringen, speer-en discuswerpen, boksen en wagen-paardenrennen (penthalon).

Nog steeds wordt hier de Olympische Vlam aangestoken en gaan de fakkeldragers van hier op weg.

Massaal kwam men af op de kans een lauwerkrans te (zien)bemachtigen.

·         Jongemannen werden getraind in een Gumnasion (sportschool van de overheid) of in Palaistrai (particuliere trainingsinstituten). Die werden trouwens meer en meer ook voor muziekles en literaire vorming gebruikt. Sportwedstrijden waren onderdeel van de feesten, evenals muziek en zang- en tragediespel. In Antiek Olympia zien we de restanten van

·         Gumnasion voor hardlopen en vijfkamp (2e eeuw v.Chr.)

·         Palaistra, vierkant van vorm met binnenhof vooral gebruikt voor worstelaars en boxers.

·         Werkplaats beeldhouwer Phidias die tussen 438-432 v.Chr hier zijn enorme beeld van Zeus maakte. In 475 n. Chr. in Istanbul verloren gegaan, maar in de literatuur nog steeds bekend. Phidias maakte ook het Parthenon in Athene. Zie Zeustempel,

·         Stadium met gang van 192,28 m en plaats voor 45.000 toeschouwers. Startlijn over de gehele breedte nog te zien.

·         Hippodroom 770 m. voor de paard - en wagenrennen. Inmiddels weggespoeld.

·         Heratempel naar de vrouw van Zeus genoemd. Dorisch, 16 x 6 zuilen. In cella stonden beeld van Hera en Zeus. Hoofd Hera in museum.

·         Zeusaltaar waarop tijdens de OS (3e dag) 100 stieren werden geofferd.

·         Zeustempel met 13x6 zuilen (64,12x27,66m) verblijfplaats van Zeusbeeld van Phidias. Hoogte 12,40m met haar van goud. Op troon met Nikè in zijn hand en olijfkrans op zijn hoofd.

Museum van Olympia (aan de andere kant van de weg)

·         Fakkels van diverse OS

·         Mozaïek met Poseidon in een quadriga

·         Beroemde beeld van Hermes met het kind Dionysos van Praxiteles het enige nog originele werk van Praxiteles. Waar Phidias bovenaardse schoonheid verbond aan de goden en de tempels, accentueerde Praxiteles de menselijke schoonheid van mannen-en vrouwenlijven.

(Hermes en Dionysos waren zoons van Zeus en halfbroers met een groot leeftijdsverschil. Hermes of Mercurius voor de Romeinen brengt hier zijn broertje naar de nymfen omdat Hera de vrouw van Zeus dit buitenechtelijk kind wenst te doden en Hermes hem wil redden en wil laten opvoeden. (Let op de S-lijn van het beeld en de stand van speel- en standbeen. Is dat een logische stand? Waarom een steuntje?).

Dag 8 Maandag Olympia →Klitoria  ca. 100 km= 100 km

                                   Vertrek: 09.00 uur richting achterland naar Klitoria

·         Natuurrit door bergachtig gebied.

·         Middag vrij. Misschien met het treintje Kalάvryta- Diakoftó tandradbaan. Gebouwd 1889 t. b. v. ertswinning. 22km, 6km tandradbaan,14 tunnels, door de Vouraïkóskloof.

Dag 9 Dinsdag Klitoria→Kalávryta -25 km→Patras/Nafpaktos -95km→97km Delphi= 220km

Vertrek 09.00 uur naar Kalávryta en zo vervolgens naar de tolbrug (12,50) over het Kanaal van Korinthe, over de E 65 via Nafpaktos naar Delphi en het Nationale Park Parnassos. Bij Kirra de E65 verlaten en de 48 op richting Livadia. Afslaan bij Delphi.

Misschien een korte oriëntatierit in de omgeving, een wandeling door modern Delphi want Antiek Delphi  (ΑρΧαία Δελφοί doen we morgenochtend.

Geschiedenis

Delphi is de woonplaats van de god Apollo, zoon van Zeus. Hoe hij daar is gesitueerd geraakt, is een mythisch verhaal. De Griekse goden kwamen mee met de Doriërs uit het Pindosgebergte toen die naar het zuiden naar de Peloponnesos werden verjaagd. Het orakel stamt uit die tijd en werkte door middel van een jonge maagd, die boven een rook verspreidende ketel op een driepoot gezeten, en door de dampen ging hallucineren en daarna overstaanbare klanken uitstootte. Wetenschappers hebben dat verklaard uit de aanwezigheid van veel tektonische rotskloven (door aardbevingen ontstaan) waaruit ethyleen ontsnapte. Soms gingen volgens Plutarchus de orakels dood. De verklaring is dat dit gebeurde als het (anesthesie) gas te hoog van concentratie was. Deze Pythia beantwoordde vragen tegen betaling van een pelanos. Dat ging via hallucinerende klanken die door priesters ‘vertaald’ werden in veelal vrij interpreteerbare antwoorden.

De bloeitijd begon in de 6e  eeuw v.Chr.

Dag 10  Woensdag Delphi→ via het Antieke Delphi naar Kalampaka = 235 km

Rondgang over het terrein Antiek Delphi. Open 08.30 – 19.00 uur.

·         Tempel van Apollo is het hart van het complex en gelegen aan de heilige weg die met                             3000 beelden was gemarkeerd.

·         Schathuis van Athene gebouwd ter ere van de godin Athèna na de gewonnen Slag bij                         Marathon tegen de Perzen (490 v. Chr.) door de Atheners. Kostbare                               offerandes werden hier bewaard.

·         De Rots van de Sybille is de plek waar het eerste orakel uitspraken deed (legende).

·         Atheens Schathuis ook om offerandes te bewaren.

·         Driepoot van Plataiai  Plataiai was een plaats in de buurt waar slag is geleverd. Een driepoot is een soort barkruk op drie rechte poten dat symbool stond voor de eenheid in een gebied. Is in Boeotië een veel gebruikt symbool. Mogelijk dus een geschenk van de inwoners van Plataiai. Zie hiernaast→

·         Bouleuterion, Theater, Stadion, Palaistrai, Gymnasion en Tholos zijn bekende elementen in een dergelijk heiligdom. De Tholos is fotogeniek.

·         Omphalos een kegel van steen waar het centrum van de wereld zou zijn omdat daar de twee adelaars van Zeus elkaar ontmoetten.

·         Museum Delphi  De wagenmenner (475 v. Chr.)180 cm., Brons en gekleurde steen.

In de tempels van Olympia en Delphi mochten overwinnaars van de OS en de Pythische Spelen een beeld van zichzelf oprichten. De meeste zijn verloren gegaan maar dit exemplaar is gaaf tevoorschijn gekomen.

De Egyptische kunst sijpelde door vanaf de Myceense tijd maar vooral vanaf 1000 v. Chr. door de groeiende handelscontacten zoals bij Sparta. Die Egyptische stijl was frontaal, en profil, stijf en zonder beweging volgens vaste regels. Hierop is de Daedalische of oriënterende stijl 1000-700 v. Chr. gebaseerd. Gevolgd door meer  losstaande zelfstandige beelden in de Archaïsche periode (660-480 v.Chr.)met als kenmerken hoekigheid, blokhouding, suggestie van anatomie, schematisch (kouroi). Maar dan ontstaat een trend naar meer emotie en realistischer lichaamskenmerken( 500-450 v. Chr. Strenge stijl). In de Klassieke periode(480-320 v. Chr) ontstaan complexere bewegingslijnen als accent op de contrapost, modelé-plooien met haakse lijnen en kettingplooien. In de Hellenistische periode (320-30 v. Chr.)voltrekt zich de emotie, de leeftijd en de persoonlijkheid van het beeld. De wagenmenner heeft de kenmerken van de Klassieke periode.

 In de middag reizen we door naar Kalampaka.

Dag 11 Donderdag Kalampaka en omgeving

·         We zullen op tijd vertrekken om naar het klooster Agios Stephanos te gaan. Open 09.00 – 13.00 en 13.30 – 18.00 uur. Maandag gesloten. Gebouwd in 1400 en is lang onbewoond geweest na beschadigingen door oorlogsgeweld. Nu wonen er 28 nonnen in. Dat klooster is bovendien voor ons bereikbaar met de auto en er is een geweldig uitzicht op de bergen. De overige 23 kloosters zijn deels te bezoeken en liggen alle op gevaarlijk uitziende rotspunten. Dus daarna rijden we een route langs de andere kloosters en zullen stoppen voor filmen en foto’s nemen.

·         ’s Middags gaan we op zoek naar het dorpje Metsovo E92 –nr 6- E90 waar authentieke Griekse kleding wordt gedragen en scharrelen onderweg ons kostje op. Metsovo is een bergdorp sinds ca 1380 n. Chr. toen het een belangrijke functie in de Oost-Westhandel had gekregen omdat het op de karavaanroute door het Pindosgebergte ligt. De Turken stimuleerden de controle daarop in ruil voor privileges voor Metsovo. Evenals in Brugge, Antwerpen en Florence in die tijd kregen de kooplieden de macht. Zij investeerden er en maakten het dorp tot stadje. De familie Averof is de bekendste Metsoviaan mede omdat Georgiu (vriend van Pierre de Coubertin van de moderne OS) in 1896 ook het Olympisch Stadion Panatheneeën in Athene financierde.

Dag 12 Vrijdag Kalampaka→ Nea Makri = 350 km

·         Mogelijk een stop onderweg bij Plastira stuwmeer op 82 km. Pas op, er zijn weinig restauratiemogelijkheden

·         Door rijden naar Nea Makri bij Athene

Dag 13 Zaterdag Nea Makri en omgeving

·         Bezoek aan Marathon gelegen op 41,2 km van Athene (de marathon-afstand). In 490 v. Chr. versloegen 10000 hoplieten o.l.v.  Miltiades de Perzen o.l.v. Darius I (522-486 v. Chr.). Er is een Tholos van 180 m omtrek en 10m hoogte met de resten van de 192  gesneuvelde Atheners. De stèle van Aristion (Aristocles) ter herinnering daaraan is te zien in het Nat. Archeologisch Museum van Athene.

o   Overigens was het een strijd zonder ophouden. In 480 pakten de Perzen Athene terug maar werden in 479 door de Spartanen en de Atheners definitief verslagen. Daarna begon de bloei van Athene.

·         De naam van Herodes Atticus, weldoener is aan Marathon verbonden en aan Athene waar hij bij de ingang van en tegenaan de Acropolis het Theater van Herodus Atticus in 162 n. Chr. liet bouwen. Is veel groter dan het Dionysostheater aan de andere kant van de Acropolis.

·         Winkelen en wandelen langs de boulevard flaneren. Zonnen.

Dag 14 Zondag Nea Makri en omstreken

·         Wandelen en zonnen

Dag 15 Maandag Vertrek 0900 uur van hotel naar vliegveld 30 km

·         Aankomst vliegveld bij car retour 09.45

·         Vertrek vliegtuig 11.50 uur. Aankomst Amsterdam 14.20 uur.

SLOT

We moeten ons realiseren dat fictie en werkelijkheid door elkaar lopen op deze reis. Het Parthenon is werkelijkheid en op historische grond te verklaren. Agamemnon is mythologie maar de tholos in Mycene is concrete werkelijkheid en die kan dan ook een voorbeeld zijn hoe men in het verleden omging met belangrijke doden. Bij gebrek aan een correcte geschiedschrijving is mythologie en werkelijkheid vermengd in het Griekse collectieve geheugen. Daardoor wordt bijvoorbeeld het Menelaion bij Sparta aangewezen als de woonplaats van de mythologische figuren Menelaos en zijn vrouw Helena. Wie er echt gewoond hebben blijft voor de geschiedschrijvers verborgen.

Dit beweerd hebbende is het toch ook een feit dat de lokale bevolking in Griekenland voorwerpen van verering hebben gebruikt – tholos, maskers, votiefgaven, grafgiften – die alle wel degelijk tot dagelijkse rituelen hebben geleid. Of de objecten van die verering –goden, koningen – ook werkelijk hebben bestaan zoals ze zijn overgeleverd, is minstens een vraag.

 

DE TAAL                                                           Voorbeeld

A – α (aa)= A- a                                                                                                              Χαλα = gala = goed

B – β  (vieta) = V- v                                                                                       βάξο = vaso = vaas

Γγ  (chama) = g voor een ‘a’een ‘o’ en ‘oe’klank          Γάλα=chala= melk of

                               J voor een ‘e’en ‘ ie’ klank                          γειά=jiea= hallo (ει EN οι =ie klank)

Δ- δ (delta) = Engelse ‘th’                                                                          Διακοπεζ =ziakopés= vakantie

Ε- ε (epsielon) = ‘e’ in pet                                                                          Εκκλησία =ekklisia= kerk

Ζ- ζ (zieta) = de ‘z’                                                                                         ζυμαρικά=zymarika=pasta

H – η (ieta) = ‘ie’ in niet                                                                                              (η) Hλικία=  ieliekiea =leeftijd

Θ- θ (sieta) = ‘th’ in het Engelse thin                                                     Θεος = theos= god

I – ι (jota) = ‘ie’als in niet                                                                            ίσια=iesiea= rechtdoor

K – κ (kapa) = ‘ka’ maar voor ‘e’ en ‘ie’:kj                                            καλημέρα=kalimera= goedemiddag, hallo! En van de andere uitspraak het  woord κερί= kjeri= kaars

Λ – λ (lamda) = ‘el’                                                                                        λεμοναδα=lemonada=limonade                           

M –μ (mie)= ‘em’                                                                                          μαρμελαδα=marmelada= jam

N –ν (nie) = ‘en’                                                                                                             Nαι   of ναι =nie (ai en ei = ie) = Nee

Ξ – ξ (ksie) – ‘ix’                                                                                                             Ξενοδοχείο =ksenodogiejo= hotel

O – ο (omiekron) = ò als in pot                                                                Ολλανδεςα= ollandessa= Nederlands

Π -  π (pie)= pee                                                                                             Παρακαλω=parakalo= a.u.b.? vragend

Ρ – ρ (rho)= errrr                                                                                           Pυμουλκω=riemoelko= slepen (auto)

Σσ (siegma)= ‘es’ tussen twee klinkers en midden in het woord (Σ) η  σχολη ιππασιας=  ie scholie ippasiejas = de manege. In dit woord tweemaal een ‘s’ maar verschillend geschreven als σ Middenin en aan het eind ς

Σ – ς (siegma)= ‘zet’voor  b,g,d,j,l,m,n,r.  geen voorbeelden

T – τ (taf) = ‘tee’                                                                                            ταζίδι=tazidi= rondreis

Y – υ (iepsilon) = ‘ie’ als in niet                                                                 Υλεροχος=ielerogos= heerlijk

Φ – φ (fie) = ‘ef’                                                                                            Φόρεμα= forema= jurk

X – χ (gie) = ‘ich’voor een ‘e’en ‘ie’                                        Χορτοσουπα=gortosoepa= groentesoep

                        ‘ach’ voor a,o, en oe

Ψ – ψ (psie) = ‘ps’                                                                         Ψωμί=psomie= brood

Ω – ω (omecha) = ò als in ‘pot’                                                 ωρα (αφιξης) ora afieksies= aankomsttijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten