nRecensie
RABBIT HOLE een film die tot nadenken stemt
Leen Moelker
De Australische actrice Nicole Kidman en de Franse auteur en regisseur
Philippe Claudel hebben een aantal dingen gemeen. Beiden komen uit eenvoudige
gezinnen. Ze zijn allebei van de generatie ’60. Ze zijn geen vrienden van het
literaire en filmkunstige establishment. Kidman en Claudel doen graag waar ze zelf zin in hebben en winnen
daarmee internationale prijzen. Ten
slotte zijn beiden nogal bezorgd om het mogelijke verlies van hun
dierbaren. Dat blijkt uit Claudels roman
Grijze Zielen (2006) en Kidmans film Rabbit Hole die onlangs in première ging. Is Rabbit Hole een geloofwaardig document
over leven en dood?
Korte Inhoud
Rebecca Corbett (Nicole Kidman) en Howie Corbett (Aaron Eckhart)
lijkt een gelukkig stel mensen. Zij tuiniert graag en Howie houdt van sporten. Maar
dat wordt anders als de camera hen volgt naar een praatgroep. Kijkers begrijpen
dan dat beiden een groot verdriet meetorsen. Ze zien er dan ook triest uit. Even
later kijken we met Howie mee naar
videobeelden van een spelend kind. Becca staat besluiteloos voor een
verzameling kindertekeningen. Dan komt Becca’s zus Izzy (Tammy Blanchard) op
bezoek. Die vertelt uiterst behoedzaam dat ze in verwachting is. Ze wil Becca
ontzien omdat acht maanden geleden Danny, de vierjarige zoon van Becca en Howie,
bij een auto ongeluk om het leven gekomen. Hij was de straat op gerend, de hond
achterna, en overreden.
Rebecca en Howie zijn zwaar getraumatiseerd door die
gebeurtenis en trachten het leven weer te normaliseren, wat niet zo lukt.
Kern van hun probleem is dat zij hun verdriet geen plek
kunnen geven. De als-en- waaromvragen stapelen zich op. In de gespreksgroep
domineren de religieuze deelnemers, wat vooral Becca niet echt helpt. Becca’s
broer is overleden toen hij dertig jaar was, maar in plaats van begrip wekt
haar moeder Nat (Dianne Wiest) alleen maar agressie op omdat zij beide situaties
steeds vergelijkt. Hun vrienden Sam en Debby, ouders van twee prachtige
kinderen, vervallen in stilzwijgen en Debby laat zelfs na de begrafenis van
Danny niets meer van zich horen. Sam, ook Howie’s squashmaat, probeert
tevergeefs te helpen.
Howie wenst zoveel
mogelijk te worden herinnerd aan zijn zoontje. Hij volgt de groepstherapie
intussen alleen, omdat Becca die gesprekken afschuwelijk vindt. Becca is juist
bezig om alle attributen die pijnlijke herinneringen oproepen aan Danny uit het
huis te verwijderen. Maar voor de kleren van Danny heeft haar -arme- zus Izzy
geen belangstelling en Becca werpt ze daarop in een container. Het huis
verkopen is tegen de zin van Howie. Maar als de relatie daardoor verder onder
druk komt, geeft hij toe. Ook dat vlot niet omdat de verlaten kinderkamer van
Danny op kopers een beklemmende uitwerking heeft. Geholpen door haar moeder
ruimt Becca alle spullen van haar zoontje op. Becca, opgesloten in zichzelf, zoekt contact met de 17-jarige Jason (Miles Teller). Het blijkt te gaan om de bestuurder van de auto die Danny heeft overreden. Beiden zoeken verklaringen en genoegdoening. Jason is een verdienstelijk cartoonist en heeft belangstelling voor andere universums. Daarom leest Becca een boek over die materie. Jason schrijft en tekent aan een stripboek waarin een dwaaltocht door een ondergronds labyrint, een konijnenhol voorkomt. Hij belooft Becca dat zij het later mag lezen.
Howie staat inmiddels op zeer vriendschappelijke voet met Gaby (Sandra Oh), een lid van de gespreksgroep. Als Howie haar blowend aantreft in een auto, gaat hij in op haar uitnodiging met haar mee te doen. Ook zij zoeken op hun manier van hun verdriet los te komen. Maar Howie bevredigt dat allemaal ook niet.
Als Jason het beloofde stripboek aflevert ontstaat
een scène tussen Howie en Becca en ze maken elkaar hevige verwijten. Daarop
besluiten ze dat zo verder leven niet kan.Ze nemen zich voor dat de verbannen hond weer
terug mag komen en dat ze een tuinfeest zullen geven waarvoor ook Debbie met
haar kinderen zullen worden uitgenodigd.
Het is het aarzelende begin van een aanvaarde
toekomst zonder Danny.
Bespreking
Er zijn weinig menselijke relatiepatronen die niet
in enige vorm beschreven of verfilmd zijn. Maar Nicole Kidman (1967) vond dat
het thema van de dood van een kind door Hollywood onderbelicht is. Juist maakte
David Lindsay-Abaire furore met zijn toneelscript over dit onderwerp en Kidman,
in de positie van producent, koos dat scenario uit voor haar film Rabbit Hole.
Rabbit Hole
is een dialoogfilm waarin sterk geacteerd wordt. De personages zijn volkomen
geloofwaardig. Maar je ermee identificeren
zal voor veel kijkers lastig zijn als ervaringen zoals die in deze
geschiedenis voorkomen, ontbreken. Toch herinneren we ons hierbij de opzet van
de tragedie in de Griekse Klassieke Tijd (500-300 v.Chr.), waardoor toehoorders
in staat werden gesteld dezelfde emoties te beleven als in de werkelijkheid. In
dat opzicht lijkt het erop dat Kidman hier voor zichzelf en anderen een
verkenning van een niet beleefde werkelijkheid tevoorschijn roept.
Die werkelijkheid is voor de filmvader Howie en
filmmoeder Rebecca niet te verteren. Ze hebben op een onbewaakt moment hun
4-jarige kind verloren. Ze treuren zonder ophouden en voelen zich schuldig
omdat ze ooit een hond hadden genomen( wat als ze dat niet gedaan hadden?) of
omdat ze het hek niet goed gesloten hadden( wat als ze dat wel gedaan had?).
Nog talloze andere kleine beslissingen op die fatale dag groeien uit tot een
zelfverklaard ernstig verwijtbaar gedrag.
In de praatgroep oppert een deelnemer dat God een engel nodig had en dat Hij haar kind daarvoor had uitverkoren. Becca vraagt dan verbitterd of God niet met een vingerknip een engel had kunnen maken: “Daar is Hij toch God voor?” Howie blijft echter geloven in de mogelijkheid daarin ooit troost te vinden.
Becca gaat de te rade bij haar moeder Nat en vraagt naar haar ervaring als moeder van een gestorven kind. “Gaat het ooit over?” Nat antwoordt: “Het gaat nooit meer over, het wordt anders. Je draagt het mee als een steen in je jaszak.”
Troost brengt dit niet echt. Ruimte voor anderen komt er bij Becca pas als ze met Jason spreekt over het bestaan van meerdere universums. Dan verwondert ze zich over de theorie van het gelijktijdige bestaan van andere gelukkige werelden. Ze ziet zichzelf in die andere werkelijkheid als een gelukkige moeder en het troost haar dat te kunnen aannemen. Zo herstelt ze haar Zelf en vindt ze kracht om verder te leven.
Het is duidelijk dat Becca haar troost niet zoekt in een religieus geïnspireerde verklaring voor wat haar is overkomen. Ze geeft de voorkeur aan een speculatief alternatief wereldbeeld om het verlies van haar kind te kunnen plaatsen.
Slot
Rabbit Hole is een mooie film die de beschouwers aanzet tot nadenken over wat hen is of ook zou kunnen overkomen. Zoals in de oude tragedie de doorwerking van een fatale gebeurtenis altijd eindigt in de catharsis, zo stopt deze film op het moment dat er weer wordt gelachen en een nieuw perspectief lijkt te zijn gevonden.
Maar echt emotioneel is de film niet en mogelijk
komt dat door de treurende Howie en Becca zèlf, die alle aandacht voor
zichzelf opeisen, voor hùn persoonlijke verdriet, voor hùn problemen.
Philippe Claudel zegt in een interview in de Volkskrant “Over jonge moeders die
sterven heb ik veel geschreven. Omdat dat het ergste is wat me zou overkomen:
degene verliezen van wie ik houd. Alsof ik, door erover te schrijven, mezelf
ertegen bescherm, alsof het een amulet is.”[1]
Nicole Kidman (moeder van dochter Sunday Rose
2009) heeft veel invloed gehad op deze film. Ze koos het thema van de film uit
door middel van een bestaand scenario. Ook had ze een zekere zeggenschap bij de
samenstelling van de cast waaronder de keus van de regisseur en ze stelde een
groot privé budget beschikbaar. Ten slotte nam ze zelf een hoofdrol op zich.Samenvattend gesteld vind ik de themakeus voor Rabbit Hole helemaal passen in onze tijd waarin zoveel mensen aan zichzelf zijn overgeleverd. Deze film, die de trauma van ouders na het verlies van hun kind naspeelt, is een waardevolle bijdrage aan het filmgenre ‘drama’ al was het alleen al om het prachtige acteerwerk van in het bijzonder Nicole Kidman, Aaron Eckhart, Sandra Oh, Dianne Wiest en van vooral de jonge opkomende ster Miles Teller.
Rabbit Hole (film) 91 minuten
Regie: John
Cameron Mitchell
Scenario :
David Lindsay-Abaire
Producent :
Nicole Kidman
Productie:
Olympus Pictures, Blossom Films en Odd Lot Entertaiment
Release: 13 september 2010 (Toronto)
7 april 2011 Nederland
Rating: 7.3/8 ; MPAA 13 (taal en drugs)
Prijzen: Oscarnominatie Nicole Kidman
Beoordeeld: 11 april 2011/Vlissingen Cinecity
Geen opmerkingen:
Een reactie posten