DREAM OUT LOUD
De zesentwintig kunstwerken van het STEDELIJK MUSEUM Amsterdam
Een tentoonstelling van 26 augustus 2016 – 1 januari
2017
LEEN MOELKER
1 Inleiding
Het Stedelijk Museum te Amsterdam (namens de Gemeente Amsterdam) heeft voor kunstenaars de mogelijkheid opengesteld om een eigen kunstwerk voor te dragen voor aankoop door de Gemeente en het museum. Uitgangspunt moest zijn om een (fantasie) oplossing te bedenken voor een probleem – of een idee voor de verbetering van technologische toepassingen – in de samenleving. Medio oktober 2016 valt hierover de beslissing.
Meer dan 500 voorstellen werden ingediend en hieruit zijn zesentwintig kunstwerken geselecteerd. Hierna volgen hun bijzonderheden met een voorlopig oordeel. Mijn shortlist is te vinden in de tabel onder “JA.” Na de tabel is een kort criteriumoverzicht opgenomen.
Naam
|
Kunstenaar
|
Voorstelling
|
Ja
|
Nee
|
Motivatie
|
1. Circumventive Organs (2013)
|
Agatha
Haines
|
Organen modificeren en ze zelf maken
|
XX
|
Voldoet aan opdracht
en sluit aan bij bestaand onderzoek
|
|
2.
Digital Artifacts (2013)
|
Bart Hess
|
Performance. De toekomstige mode als waslaag op de
huid aanbrengen
|
XX
|
Is het wel zinvol om losse kledingstukken overbodig
te maken?
|
|
3.
One-to-One (2013)
|
Elisa van Joolen
|
Sportschoen binnenste buiten gekeerd. Focus op
materiële eigenschappen en op identiteit van labels
|
XX
|
Wel aardig idee om te focussen op de
fabrieksarbeider. Labels zijn ten slotte maar lucht
|
|
4.
Fairphone
2.0 (2016)
|
Bas van Abel
|
Smartphone met vervangbare onderdelen
|
XX
|
Anti-wegwerp idee en nog uitvoerbaar ook
|
|
5.
Fibre
Placement Chair (2014)
|
Marleen Kaptein
|
Stoel van fiberplastic vervaardigd door een robot
uit de vliegtuigindustrie
|
XX
|
Is meer een andere toepassing van bestaande
technologie
|
|
6.
Transparent
Camouflage (2011-2013)
|
Metahaven
|
Grafische voorstelling in felle kleuren en beeldtaal
uit de politiek en bedrijfsleven
|
XX
|
Beeldmerkonderzoek en het onderzoek naar een visuele
identiteit is klassiek
|
|
7.
Phenomeneon (2016)
|
Pieke Bergmans
|
Glazen buizenstructuur gevuld met argon
|
XX
|
Inderdaad, het is spelen met de
materie gericht op de creatie van unieke vormen
|
|
Naam
|
Kunstenaar
|
Voorstelling
|
Ja
|
Nee
|
Motivatie
|
8.
Shelter for
Haïti (2013)
|
Pieter Stoutjesdijk
|
Eco-Huis gebouwd met lokale materialen m.b.v.
computergestuurde technieken
|
XX
|
Doeltreffend uitvoerbaar in tropische noodgebieden.
|
|
9.
Stokroostegel (2010-2012)
|
Patrick Kruithof
|
Betonnen tegel met uitsparingen voor de
plant(stokroos)en steunen
|
XX
|
Verlengstuk van hoveniersproduct. Idee erachter is
sympathiek
|
|
10.
Behangsels
Natura Artis Magistra (2014)
|
Pavèl van Houten
|
Behang gemaakt van boom-en struikgewas uit de tuin
van Artis
|
XX
|
Idee is sympathiek maar de scheve input-output
verhouding van energie verdraagt geen algemene toepassing
|
|
11.
1 Meter
Party (2013)
|
Helmut Smits
|
Interculturele objecten om kinderfeestjes mee op te
luisteren
|
XX
|
Is uitvoerbaar. Maar welk probleem los je er mee op?
|
|
12.
The real
thing (2014)
|
Helmut Smits
|
Destilleerinstallatie die uit 1liter Coca-Cola 0,33
liter water maakt
|
XX
|
Verwijst wel naar verspilling van grondstoffen, maar
hoe dit proces te keren?
|
|
13.
The in Vitro Meat Cookbook (2014)
|
Next Nature
Network
|
Kweekvlees uit dierlijke stamcellen en in gebreide
vorm gepresenteerd (één van de 45 onuitvoerbare recepten uit het kookboek)
|
XX
|
Gericht tegen de overmatige vleesconsumptie en een
serieuze poging die in te dammen. Is helend voor ons leefmilieu
|
|
14.
Complex (2014-16)
Geometric (2014-2016)
Organic (2015-2016)
|
Olivier van Herpt
|
Objecten van in 3D geprinte klei en daarna
afgebakken. Kenmerken zijn de veelvormigheid, texturen en materialen
|
XX
|
Is een variant op
productie van keramiek met een 3D printer. Wordt de nieuwe beeldtaal
wel begrepen?
|
|
15.
Broches (2011-2016)
Monocoque (2013-2015)
Bergbroches (2011-2014)
|
Benedikt Fischer
|
Sieraden gemaakt met afgedankt bouw materiaal en
oude skihelmen.
|
XX
|
Dit is een mooi voorbeeld hoe duurzaamheid praktisch
wordt ingevuld
|
|
16.
The Ocean
Clean up (2016)
|
Boyan Slat
|
Stofzuiger die plastic uit zee opzuigt
|
XX
|
Uitvoerbaar prototype. Verlost ons van een groot milieu probleem
|
|
Naam
|
Kunstenaar
|
Voorstelling
|
Ja
|
Nee
|
Motivatie
|
17.
Smog free
Ring (2014-heden)
|
Studio Roosegaarde
|
Sieraden gemaakt uit samengeperst fijnstof per 1000m3
buitenlucht
|
XX
|
Project draait op het zuiveren van vuile lucht die de
samenleving veel en vrijelijk produceert
|
|
18.
Chain
Reaction (2015)
|
Studio Stallinga
|
144 hangende ronde tl-buizen in een cirkel
geschakeld en ronddraaiend met de snelheid van de aarde
|
XX
|
Intrigerende lamp die echter veel energie vergt.
Conceptueel te verbinden met Robert Morris (Observatorium Almere)
|
|
19.
The Obsidian Project, Part 1 (2014-2015)
Idem Part II (2014-2015)
Idem Part III (2016)
|
Studio Drift
|
Spiegels van synthetisch obsidiaan dat onttrokken
wordt aan chemisch afval
|
XX
|
Op zich is de techniek hoopgevend en voor het milieu
positief maar wat doe je ermee? Oude stoffen anders bewaren?
|
|
20.
Botanic (2011-2014)
Craftica (2012)
De Natura Fossilium (2014)
|
Studio Formafantasma
|
Producten uit plantaardige ( rubber, eiwitten,
chitine enz) en synthetische polymeren (plastics)
|
XX
|
Verlengstuk van de chemische werkwijze en wat daar
tot nu toe is uitgekomen
|
|
21.
Transparent
Tools (2012)
|
Jesse Howard
|
Broodrooster deels in 3D geprint en verder gemaakt
van andere bestaande onderdelen
|
XX
|
Is meer conceptueel dan praktisch
|
|
22.
Current
Table (2014)
Current
Window 2015
|
Marjan van Aubel
|
Panelen met DSSC (dye-sensitisized solar cells)
gebaseerd op fotosynthese.
|
XX
|
Slimme toepassing die voorstelbaar is in de
thuissituatie
|
|
Naam
|
Kunstenaar
|
Voorstelling
|
Ja
|
Nee
|
Motivatie
|
23.
Shaping Space I (2012)
Part II (2012)
Part VI (2016)
|
Claire Verkoyen
|
Met 3D software bedrukte Chinese kommen en vazen
|
XX
|
Posthumane fantasie waarin mens en machine verweven
zijn in constructie en groei taferelen
|
|
24.
NotOnly
Hollow Chair (2014)
|
Dirk VanderKooij
|
In 3D geprinte stoel d.m.v. holle buis van
semitransparante gerecycled materiaal
|
XX
|
De zoveelste toepassing van een 3Dprint met plastic
(polymeren)
|
|
25.
Cross over
Collective (2013)
|
Floor Nijdeken
|
Installatie. Borduurtafel waar iedereen kan
aanschuiven en zo zijn informatie kan uitwisselen
|
XX
|
Een sociaal project waarbij individuen worden aangemoedigd
zich onder onbekenden te begeven
|
|
26.
KLM World Class cabine interieur (2013)
|
Hella Jongerius
|
Is anti-vernieuwing in de vormgeving. Daarom
ontwierp ze een Boeinginterieur met behoud van (KLM blauwe) gebruikte stoffen
|
XX
|
Is meer industrieel van ontwerp zij het dat sommige
materialen duurzaam zijn vervaardigd
|
|
2 Criteriumoverzicht
Wil een kunstwerk in aanmerking komen om aangekocht te worden, dan moet het volgens mij minimaal voldoen aan de eis dat het inspeelt op toekomstige behoeften en dat het
* Nu of op termijn direct tot een unieke oplossing leidt of kan leiden voor een actueel maatschappelijk probleem;
* Nu of op termijn op unieke wijze ervan getuigt te begrijpen hoe de wetenschap de samenleving in een specifieke situatie kan dienen;
* Nu of op termijn op unieke wijze de urgentie weet te verbeelden van een mogelijke oplossing voor een ernstig maatschappelijk probleem.
Voor een globale categorisering heb ik gezocht naar een mogelijk aangrijpingspunt van de kunstwerken. Globaal zijn er voor mij drie categorieën te onderscheiden te weten Blokkeren, Experimenteren en Repareren.
A De voorstelling suggereert het probleem te willen voorkomen (BLOKKEREN);
Onder deze categorie vallen de hier na genoemde kunstwerken. Het basisprobleem kan beheerst worden.
4 (schaarste), 9 (sociale fragmentatie), 13 (schaarste), 22 (energieverspilling);
B De voorstelling suggereert het probleem te willen oplossen door speculatie binnen bestaand onderzoek (EXPERIMENTEREN);
Onder deze categorie vallen de hierna genoemde kunstwerken. Het basisprobleem blijft voorlopig nog in stand.
1(met natuurlijke hulpbronnen), 2 (met mode), 5 (met techniek en esthetiek), 6 (met vormen van communicatie), 7 (met de natuur), 10 (met de natuur), 12 (met natuurlijke hulpbronnen), 14 (met vormgeving), 18 (met vormgeving), 19 (met natuur en technologie), 20 (met ‘bio’-chemie), 21 (met productontwikkeling), 23 (met cybernetica en humaniora), 24 (met recycling), 26 (met recycling);
C De voorstelling suggereert het probleem te willen aanpakken door een hersteloperatie (REPAREREN);
Onder deze categorie vallen de hierna genoemde kunstwerken. Het basisprobleem blijft in stand.
3 (van economisch sociale identiteit), 8 (tekorten bij noodhulp), 11 (van de sociale cohesie), 15 (gebrek aan duurzaamheid), 16 (van milieuverstoring), 17 (van milieuvervuiling), 25 (de verloren sociale cohesie).
3 De tentoonstelling
Op 16 september 2016 heb ik de tentoonstelling Dream Out Loud in het Stedelijk Museum bezocht. Wat mij direct opviel dat de kunstwerken veel ruimte en licht is toegewezen. Soms moest dat ook wel zoals bij de omvangrijke installatie nr. 18 Chain Reaction (Studio Stallinga) die in het enorme trappenhuis van het museum is opgehangen.
Sommige andere werken zijn van zichzelf klein zodat ze met meerdere in één zaal staan opgesteld. De presentatie wordt vergezeld van teksten op een muurdisplay. Het zijn dezelfde teksten als bij de kunstwerken die op de website van het museum zijn opgenomen.
Zonder voorbereiding erheen gaan is niet aan te raden. Er wordt van de kijkers veel gevraagd aan voorstellingsvermogen en soms aan voorkennis. Neem het kunstwerk Phenomeneon van Lieke Bergmans. Je ziet een grillig gevormde glazen buis die soms kleurloos is en dan weer blauw licht verspreidt. Kleurverschillen komen door drukverschillen en die ontstaan door temperatuurverschillen en volume correcties enz. Je vraagt je af hoe de Algemene Gaswet hierin van toepassing is. In het kader van de tentoonstelling geplaatst, lijkt dit meer dan een spel met de natuur. En wie weet, zelfs de bedenkers van de Algemene Gaswet, Robert Boyle/Guy Lussac, vonden iets anders, zelfs meer dan wat zij zochten.
Minder geslaagd vond ik de nummers 5 (Fibre placement Chair), nr. 6 (Transparent Camouflage), nr. 11 (1 Meter party), nr. 21 (Transparent tools). Achter elk kunstwerk steekt natuurlijk wel een of ander serieus idee, maar ik zou deze werken niet aankopen.
Wat ik wel zou aankopen is natuurlijk geen eenvoudige vraag. Want een museum moet met dat kunstwerk toch een hele tijd vooruit kunnen. Het valt kunstenaars natuurlijk niet moeilijk een utopisch beeld van de toekomst uit te dragen maar hoe realistisch is het, ooit de verwezenlijking ervan te willen verwachten? En verdere ontwikkelingen maken dat ook een schijnbaar haalbaar project geen eeuwigheidswaarde heeft.
De terreinen waarop de kunstenaars van deze tentoonstelling actief zijn beslaan de wereld waarin wij leven. Dus de ideeën gaan over natuurkundige oplossingen, sociale en biologische toepassingen, milieu gerelateerde projecties en toekomst bestendige ontwerpen.
Sommige denkbeelden zijn zelfs extreem zoals het werk nr. 13 (The in Vitro Meat Cookbook) met vijfenveertig onuitvoerbare vleesrecepten. Toch is kweekvlees misschien wel de toekomstige oplossing voor voedselschaarste. Het recept is – hoe nu nog onuitvoerbaar ook – een vooruitwijzing naar een mogelijk probleem en tegelijk naar de oplossing daarvoor.
Over elk kunstwerk is wel goeds te zeggen of een kritisch oordeel te geven. De vraag is of het Stedelijk Museum ook de cultuurgeschiedenis een rol laat spelen bij de aankoop van een van de kunstwerken. Dan zou bijvoorbeeld het werk van Hella Jongerius (KLM World Business Class cabine interieur) hoge ogen kunnen gooien omdat daarin traditie, vernieuwing en duurzaamheid worden verenigd. Dit alles overwegende, zou ik uit deze zesentwintig werken twee werken willen voordragen voor aankoop.
3 Mijn selectie
Bij de keuze voor de twee kunstwerken heb ik vooral gelet op de toekomstbestendigheid van het idee. De tentoonstelling heet niet voor niets Dream out Loud designing for tomorrow’s demands. De permanente aanwezigheid van de kunstwerken in het museum zullen dan haar bezoekers confronteren met een (toekomstig) probleem in de wereld en de oplossing ervan.
Dit zou kunnen door de vaste collectie uit te breiden met
3.1 Agatha Haines Circumventive Organs (2013) en met
3.2 Marjan van Aubel Current Table (2014) en Current window (2015).
3.1.1 Motivatie bij Circumventive Organs
Op de tentoonstelling wordt dit idee op zeer professionele wijze over het voetlicht gebracht.
Er is een vitrine met (namaak) organen (van een sidderaal Fig.1). Naast een muurdisplay waarop een schematische koppeling van hybride organen is te zien, is er een doorlopende tv-registratie van een open hartoperatie waarbij gesuggereerd wordt dat de eigenschappen van de sidderaal (pulserende stroomstoten) als oplossing kan dienen voor ritmestoornissen in een mensenhart. [1] Natuurlijk is hiervoor ook pacemaker in de handel, maar die veroudert mechanisch. Een natuurlijke oplossing zoals die is verbeeld zal beter zijn en ook goed uitpakken voor het milieu.
De kunstenaar speculeert ook over de mogelijkheid menselijke organen na te maken (en eventueel te modificeren) door middel van nieuwe technologie als 3D-printers. In de toekomst zal de mens, dank zij farmaceutica, langer leven. De gemiddelde leeftijd is alleen al in het laatste decennium met twee jaar toegenomen.[2] Er wordt zelfs al hardop gedacht aan onsterfelijkheid van organismen.[3]
Het is duidelijk dat de medische wetenschappen steeds beter in staat zijn de orgaanwerking te repareren. Door te experimenteren wordt de kennis van het menselijk lichaam vermeerderd en dat zal mogelijk leiden tot een blokkade van ongewenste ziekten. Omdat ouderdom voortaan als een ziekte wordt behandeld –citaat mevrouw Andrea Maier in Zomergasten – kan wetenschappelijk onderzoek zich toespitsen op de oorzaken van verval als ziekte.
Het is interessant te bezien wat Prof. Dr. Rosa Braidotti voor perspectief ziet in de ontwikkeling van onze wereld. Zij ziet op termijn de mens niet meer centraal staan in, en uitgangspunt zijn voor de samenleving. Mens, dier en machine raken verstrengeld.[4] Er zal een ‘cyborg’ ontstaan als wij doorgaan met de vervanging van organen door kunstmatige pendanten.
Het kunstwerk van Agatha Haines bevat ontegenzeggelijk de illusies uit een post-humane wereld. Dat is een wereld waarin mensen eerst veel ouder worden en later mogelijk zelfs onsterfelijkheid bereiken. Op dat traject zal Haines’ werk wellicht een profetisch karakter krijgen toegewezen en later als een object tot de ontwikkelingsgeschiedenis gaan behoren.
3.1.2 Biografie Agatha Haines
Agi Haines werd eind jaren tachtig van de twintigste eeuw geboren in Engeland. Haar ouders hadden een kunstenaarsatelier. Na de middelbare school volgde zij haar Bacheloropleiding aan de Kingston University (2008-2011) gevolgd door een Masterstudie aan het Royal College of Art in Londen (2011-2012). Vanaf 2012 is zij beeldhouwer. Inmiddels is zij bezig met een promotieonderzoek aan Plymouth University te Plymouth. Een groep internationale wetenschappers onder de naam COGNOVO, waaronder dus Haines, doet daar onderzoek naar de mogelijkheden van cognitieve innovatie dus kennis en creativiteit. Zij zoeken oplossingen voor (toekomstige) maatschappelijke problemen. Haines heeft zich daarin genesteld met de studie naar het precieze ontwerp van het menselijk lichaam en hoe door middel van technologie dat lichaam kan worden verbeterd.
Haines won prijzen voor haar ideeën zoals
2014 Eervolle vermelding voor haar project Transfigurations op de Ars Electronica 2014;
2015 De Bio- Art and Design Award 2015 onder auspiciën van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voor haar project Drones with Desire.
2016 Genomineerd met nog 25 anderen voor hun werk voor de aankoop van Circumventive Organs (2013) door het Stedelijk Museum Amsterdam .
Fig 1. Agatha Haines, Kunstorgaan met sidderaal en hart (2013)
Agi Haines, Circumventive Organs, 2016, (RCA Londen)
3.2 Marjan van Aubel Current Table (2014) en Current window (2015).
3.2.1 Motivatie Current Table en Current Window
Op een onopvallende plaats in de zaal staan beide kunstwerken opgesteld. Al van verder weg trekken de lichte blauwe, licht oker en gele kleuren van Current Window de aandacht.
Fig.2 Marjan van Aubel, CURRENT WINDOW , 2015, plm. 100 x 75cm, Glas en metaal en voorzien van kleurgevoelige dye-sensitisized solar cells. ( foto van Internet http://talent.stimuleringsfonds.nl/2015/names/marjan-van-aubel/ 22.9.2016).
De Current Table (2014) is herkenbaar aan een gekleurd glazen tafelblad met een USB-ingang aan de voorkant. Deze is onder de verticaal opgestelde Current Window geplaatst. We zien een soort glas in lood raam met trapeziumvormige draadstructuren in het geharde glas. Volgens de beschrijving zijn tussen de panelen zonnecellen aangebracht, maar die zijn niet te zien. De gekleurde raamdelen hebben een functie bij de energieproductie. Zij zijn voorzien van een laag organische kleurstoffen die via fotosynthese licht absorberen en energie afgeven. De naam Current Window verwijst met het woord ‘current’ naar de Engelse term voor elektrische stroom. Een recent artikel (2014) gaat over de modaliteiten van een dye-sensitized solar cell.[5] Aan dit artikel ontleen ik een schematische weergave van de werking van een DSSC. De bijbehorende beschrijving van het proces geef ik verkort weer.
Via een energiebron buiten de cel wordt de kring gesloten en zolang er licht is blijft in de cel de stroom op gang.
Het is volgens het genoemde artikel van HPC nog lang niet zo dat dergelijke DSSC’s krachtig genoeg zijn en rendabel te fabriceren om als algemene stroombron te kunnen fungeren. Hoewel de cel zelf uit weinig onderdelen bestaat en eenvoudig is te maken, is de behoefte aan licht een absolute voorwaarde. Het voordeel van een DSSC is dat hij zelfs werkt in diffuus licht, zij het dat daardoor wel de effectiviteit van de cel wordt beïnvloed.
Keren we terug naar het
kunstwerk van Van Aubel. De idee om
stroom te genereren via gekleurde ramen, is zowel vanuit het oogpunt van het
milieu als bezien vanuit de esthetiek, een lofwaardig initiatief. In elk huis
zijn ramen te vinden die zich lenen voor een dergelijke stroomproductie. Het is
ook een mooie oplossing vergeleken met lelijke zonnepanelen op het dak van een huis, die dezelfde functie hebben. Volgens de kunstenaar staat deze toepassing in
huis nog maar in de kinderschoenen.[6]
Fig.3 Schema van een DSSC. Met dank aan Hindawi Publishing Corporation (Internet,23 september 2016).
Een glazen plaat ontvangt zonlicht. De fotonen treffen een laag kleurstof moleculen waardoor die energie opnemen en zich opladen. De ontlading vindt plaats door overspringen op een laag titaniumdioxide (TᵢO₂). Daardoor ontstaat een lege plek in de kleurstofmoleculen. Vanuit de kathode (laagje platina of grafiet) wordt door een elektrolyt-oplossing een compenserende elektron aangevoerd. Dat gebeurt door een Mediator (iodide) die ervoor zorgt dat de elektronen richting de anode worden getransporteerd (Fig.3).
Haar fascinatie over het verschijnsel DSSC en de praktische toepassing ervan, bracht haar tot experimenten met energiebesparende huiselijke toepassingen. Zo bouwt zij verder op de techniek die in 1991 is uitgevonden door Michael Gräzel. Elke kleurfrequentie genereert een eigen energie volume gemeten in volt. Verder onderzoek moet de toepassing ervan optimaliseren.
Het laat zich voorstellen hoe vliesgevels, glazen puien, binnendeuren en ramen veel DSSC’s kunnen bevatten. Maar het rendement van de DSSC’s is voorlopig nog laag. De huidige generatie DSS- zonnecellen kan echter al wel apparaten met een laagwaardige accu bedienen. Dat suggereert onder andere de tv-uitzending die hier genoemd is. Maar gezien het werkingsprincipe zullen alle panelen een kleur moeten bevatten. Een huis vol gekleurde panelen is alleen acceptabel als het ook esthetisch verantwoord is. En dat zal onderwerp van studie en experiment onder kunstenaars moeten zijn. Parallel daaraan zal de technologie van een DSSC sterk verbeterd moeten worden om die als enige energiebron te kunnen gebruiken.
Ten slotte kunnen we Van Aubels werk classificeren als kunst waarin traditie, vernieuwing, technologie en esthetiek samengaan. Haar beide hiervoor besproken objecten zijn mooi uitgevoerd en ze zijn toch uitdagend origineel en praktisch.
3.2.2. Biografie Marjan van Aubel
Marjan van Aubel werd in 1985 geboren in Bergen op Zoom. Na de middelbare school studeerde zij aan de Rietveld Academie Design Lab. (BA) en aan de Royal College of Art Design Products in Londen (MA). De kern van haar werk beslaat een zoektocht naar esthetische oplossingen voor de technologie van onze toekomstige leefomgeving. Daartoe behoort niet alleen de vormgeving, maar betrekt zij ook daarbij het gebruik van nieuwe materialen als DSSC’s en porselein. Zij wenst wetenschappelijk precies te werk te gaan, en zoekt daartoe een interdisciplinaire samenwerking met onderzoeksinstituten.
Volgens haar website wikkelt zij de zakelijke transacties af via haar bedrijf Caventou (genoemd naar de ontdekker van de fotosynthese). Haar werk leverde een nominatie op van het Design Museum te Londen als Ontwerper van het Jaar 2013 en 2015. Bovendien is het onderdeel van de vaste collectie van het Museum of Modern Art in New York en andere musea.
In 2016 werd zij uitgeroepen tot de meeste Radicale Vernieuwer van Nederland. Op het terrein van materiaalontwikkeling kreeg zij in 2012 de Eerste Prijs Holland DOEN/Materiaalprijs, en in 2015 ontving zij de Swarovski medaille voor opkomend talent. Op 25 juli 2016 kreeg zij een bijdrage uit het Fonds voor de Nederlandse Creatieve Industrie toegezegd.
2016 Genomineerd met nog 25 anderen voor hun werk, voor de aankoop van Current Window (2014) en Current Table (2015) door het Stedelijk Museum Amsterdam.
4 Slot
Uitgangspunt voor deze bespreking was verslag te doen van mijn bezoek aan de tentoonstelling Dream Out Loud Designing for Tomorrow’s Demands in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Zesentwintig kunstwerken passeerden de revue. Daarbij stelde ik vast dat sommige van deze kunstenaars oplossingen bedachten om (toekomstige) problemen te voorkomen, anderen om die te repareren of weer anderen door te experimenteren en zo te willen werken aan een leefbare wereld. Twee kunstenaars werden uitgelicht omdat ik vond dat die inderdaad hardop dromen over oplossingen voor toekomstige behoeften en problemen.
Haines durft het aan openlijk te speculeren over de cyborg, een post-humane combinatie van het menselijk lichaam en technische en biologische innovaties.
Van Aubel neemt bestaande wetenschappelijke ontdekkingen als de dye-sensitisized solar cell als uitgangspunt voor haar werk. De energiebesparing en het materiaalgebruik vormen, in combinatie met de esthetische vormgeving, haar belangrijkste aangrijpingspunten.
Beide kunstenaars worden internationaal ten voorbeeld gesteld en dat is een reden te meer om te kunnen bedenken dat het Stedelijk Museum Amsterdam deze werken aankoopt.
In het tv-programma Zomergasten droomde de geriater/arts-onderzoeker Andrea Maier ook hardop, zelfs over onsterfelijkheid. Maar ze relativeerde al dat zwoegen van deze tijd door Udo Jurgens (1934-2014) het nummer “Ihr von Morgen” te laten zingen.[7]
De tentoonstelling Dream Out Loud geeft een mooi inzicht in hoe kunstenaars de problematiek van deze en de toekomstige tijd benaderen. De bezoekers van de expositie kunnen met hen mee dromen en fantaseren over mogelijke oplossingen ervan. Nog tot 1 januari 2017 te zien.
Middelburg, 24 september 2014
[1] Een
volwassen sidderaal kan in opgerolde toestand 750 volt elektrische stroom
genereren en doodt daarmee vijandige organismen of prooi. Deze organisch
opgewekte stroom laat zich – althans dat is het idee – goed combineren met de
eveneens van organische oorsprong zijnde prikkels van de sinusknoop die boven
in de rechterboezem van een hart ligt.
[4] Braidotti signaleert dat Habermas, Fukuyama, Derrida en
Sloterdijk grote zorgen hebben over deze ontwikkeling. Maar het is niet tegen
te gaan dat de mens, dier (varkenshartkleppen in de mens) en de techniek
verstrengeld raken en samengaan in de cyborg. Vooral in de literatuur en film
wordt vooruitgegrepen op toekomstige mogelijkheden en de opkomst van de
machinemens.[4] Maar de
cyborg is gemakkelijk in de samenleving op te sporen. Ten minste als we de
combinatie mens-werktuig in gedachten nemen – bril, gehoorapparaat, titanium
gewrichten, pacemaker, kunstnier, borstimplantaten, tandprothese – en ons
realiseren deze ontwikkeling
doorgaat. Een mens met machineonderdelen
zoals een hart/long/hersen- of
bewegingsimplantaat is bezig een machine
met menselijke onderdelen te worden. Met kunstmatige intelligentie uit
supercomputers kan de mens zich zelfs een god wanen.
Het valt niet te ontkennen dat
velen de bezorgdheid van Habermas c.s.
over de ontmanteling van de mens-als-maat-der-dingen delen. Als de cyborg de dominante sociale en
culturele entiteit wordt hoe staat het dan met de moraal? Maar het wordt nog anders als de wetenschap (en de samenleving) zich richt
op de samenhang tussen alle levende wezens (het zgn. zoe) en geen onderscheid
meer maakt tussen klassen, mensen,
machines en dieren. Wat is dan een ethisch subject? Zie verder mijn blog “Wat is postmoderniteit.”
[1] Een
volwassen sidderaal kan in opgerolde toestand 750 volt elektrische stroom
genereren en doodt daarmee vijandige organismen of prooi. Deze organisch
opgewekte stroom laat zich – althans dat is het idee – goed combineren met de
eveneens van organische oorsprong zijnde prikkels van de sinusknoop die boven
in de rechterboezem van een hart ligt.
[4] Braidotti signaleert dat Habermas, Fukuyama, Derrida en
Sloterdijk grote zorgen hebben over deze ontwikkeling. Maar het is niet tegen
te gaan dat de mens, dier (varkenshartkleppen in de mens) en de techniek
verstrengeld raken en samengaan in de cyborg. Vooral in de literatuur en film
wordt vooruitgegrepen op toekomstige mogelijkheden en de opkomst van de
machinemens.[4] Maar de
cyborg is gemakkelijk in de samenleving op te sporen. Ten minste als we de
combinatie mens-werktuig in gedachten nemen – bril, gehoorapparaat, titanium
gewrichten, pacemaker, kunstnier, borstimplantaten, tandprothese – en ons
realiseren deze ontwikkeling
doorgaat. Een mens met machineonderdelen
zoals een hart/long/hersen- of
bewegingsimplantaat is bezig een machine
met menselijke onderdelen te worden. Met kunstmatige intelligentie uit
supercomputers kan de mens zich zelfs een god wanen.
Het valt niet te ontkennen dat
velen de bezorgdheid van Habermas c.s.
over de ontmanteling van de mens-als-maat-der-dingen delen. Als de cyborg de dominante sociale en
culturele entiteit wordt hoe staat het dan met de moraal? Maar het wordt nog anders als de wetenschap (en de samenleving) zich richt
op de samenhang tussen alle levende wezens (het zgn. zoe) en geen onderscheid
meer maakt tussen klassen, mensen,
machines en dieren. Wat is dan een ethisch subject? Zie verder mijn blog “Wat is postmoderniteit.”