donderdag 4 februari 2016

Jeroen Bosch-jaar 2016 begonnen (2/4)



Jheronimus Bosch touched by the devil biedt weinig houvast


Leen Moelker     
Het is een prima idee geweest van Pieter van Huystee om het nieuwste onderzoek naar het werk van Jheronimus Bosch te volgen met een documentairefilm. Vier jaar wetenschappelijk onderzoek doen in musea van overal op de wereld kan ten slotte interessante beelden opleveren.
Het Bosch Research and Conservation Project vaardigde een team specialisten af onder leiding van professor Jos Koeleweij en Matthijs Ilsink, coördinator, om te proberen ultieme uitspraken te doen over praktisch alle bekende schilderijen van Bosch.
Aangezien het werk van Bosch omgeven is met veel onzekerheden omtrent toeschrijving, ouderdom en authenticiteit, hebben diverse kunsthistorici in de voorbije eeuwen daarop ook al hun onderzoek gericht. Door de toepassing van steeds betere en nieuwere instrumenten hebben onderzoekers beter gefundeerde uitspraken over Bosch kunnen doen. Maar nog steeds is er geen sluitend criterium voor de aanwijzing van een Bosch-handschrift. Of geven de onderzoekers in de documentaire daarover nu helderheid?   Krijgen onderzoekers overal vrije toegang? Zijn er verrassingen te melden?

1  De documentaire –  de structuur
De structuur van de documentaire  volgt een zekere chronologie. We zien het team met koffers en uitrusting op bezoek gaan bij musea als het Prado in Madrid, de Galleria d’Accademia in Venetië, het Kupferstichkabinet in Berlijn, de National Art Gallery in Washington  en nog andere bewaarplaatsen van werk van Bosch.
Eenmaal binnen vinden gesprekken plaats om toegang tot de werken te krijgen.  We krijgen fragmenten van die onderhandelingen te zien.
Tussendoor zien we restaurateurs, fotografen, het onderzoeksteam  en museum directeuren in actie komen. De coördinator Matthijs Ilsink verbindt de sequenties met eigen teksten over de moeilijkheden waar kunsthistorici mee te maken hebben in het geval van Jheronimus Bosch.
2.  De documentaire – de cinematografie
Al direct aan het begin blijkt de waarde van film voor het maken van een beeldverslag. Er worden zeer sterk uitvergrote details van een boschiaans werk getoond.  Zoals het ook beslist interessant is mee te kunnen kijken tijdens een dendrochronologisch onderzoek. Hoe de jaarringen van een stuk hout worden geteld bijvoorbeeld. De kleuren in de documentaire zijn prachtig  uitgelicht, wat een voordeel is bij de vergelijking van een schilderij voor en na de restauratie. Maar de documentaire legt ook ongenadig vast hoe onderzoekers in kale witte kamertjes hun werk moeten doen. En Matthijs Ilsink zegt: “ Wij kunnen wel op een computerscherm kijken en iets uittypen maar niet schilderen.”

De beelduitsneden zijn -  vanzelfsprekend – meer micro dan macro gericht. Dus er zijn relatief veel close ups toegepast. De opnames zijn veelal in medium shot (MS) vastgelegd zodat de onderzoekomgeving overzichtelijk in beeld komt. Ik vind zelf de harde overgangen nogal abrupt. Het verhaal springt onrustig heen en weer tussen de onderzoeklocaties. Op zich levert dat mooie plaatjes op zoals van de vaartocht in Venetië. Soms echter ook uitgesproken saaie beelden zoals de veel te lange sequentie bij de ontvangst in het Museo del Prado in Madrid. De montage is ‘langzaam’ soms uitgesproken traag. Maar soms zijn de actoren in een saai gesprek verwikkeld of lijken ze besluiteloos en dan past een trage montage juist wel goed. Om de gelijktijdigheid van gebeurtenissen te suggereren zijn in de documentaire fragmenten ingelast die slaan op de organisatie van de komende tentoonstellingen, zoals telefoongesprekken over de voorwaarden of bezwaren rondom uitlenen.
Het camerastandpunt is overal laag gehouden zodat het lijkt alsof je overal bij bent.
3  De documentaire – samenvatting en conclusies
De documentaire Jheronimus Bosch touched by the devil volgt een onderzoeksteam tijdens een jarenlange zoektocht naar meer zekerheid omtrent de authenticiteit van de vijftiende eeuwse Nederlandse  schilder Jeroen Bosch. Maar wat is authenticiteit? Het is nog steeds niet mogelijk met zekerheid het handschrift van Jheronimus Bosch te onderkennen. Op grond van stijlovereenkomsten zijn ongeveer 25 schilderijen aan Bosch toegeschreven. Maar dat worden er steeds minder. Zoveel maakt de documentaire wel duidelijk.
Wat we verder vooral zien zijn de wat saaie onderwerpen als onderhandelingen en gesprekken over de  benadering van de werken van Bosch op locatie. Maar een voordeel daarvan is dat je dat als kijker mee beleeft en beseft dat die commissie weinig spontane medewerking kreeg van die lokale godjes. Mevrouw  Pilar Silvar van het Prado bestond het zelfs om de deskundigheid van een teamlid, onze  Boschkenner professor Jos Koldeweij, in twijfel te trekken. Wat een arrogantie!!  Misschien voelde ze nattigheid, want de commissie is tot de slotsom gekomen dat een Prado topstuk, De zeven hoofdzonden, definitief niet door Bosch zelf geschilderd kan zijn.
En wat te denken van de directie van de Galleria dell’ Academia in Venetië die botweg weigerde het drieluik De gekruisigde Martelares Sint Ontcommer tijdelijk af te staan omdat het te slecht onderhouden was. Als het onderzoekteam en het Noord-Brabants museum zijn Boschcollectie nu eens restaureerde? En inderdaad, de benodigde 300.000.- euro kwamen er en de deal kwam rond.
De documentaire zoomt plots in op het moment dat het onderzoekteam moet besluiten dat ook De Kruisdraging (1510) niet van de hand van Bosch zelf is. Wie belt het Museum voor Schone Kunsten in Gent?       
Een ongemakkelijke sfeer ontstaat als blijkt dat Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam net voor de aftrap van het Boschjaar 2016 in Den Bosch zelf ook een tentoonstelling  rondom haar Boschcollectie wil organiseren. Kan hun De Verloren Zoon toch nog beschikbaar komen?
Ik kreeg het idee dat sommige bonzen van de buitenlandse musea niet al te veel vertrouwen hadden in de plannen van  het Bosch Research and Conservation Project.
Omtrent de toegepaste technieken – restauratie, computervergelijking, verflaag onderzoek enzovoorts -  wordt niet veel getoond. Het dendrochronologisch tellen van jaarringen is evenwel toch interessant in beeld gebracht.  Voor het onderzoek  is speciaal een softwareprogramma ontwikkeld door Robert Erdman, waardoor het mogelijk is detailvergelijkingen op te stellen zoals van de op de schilderijen van Bosch voorkomende uilen, handen, oren, neuzen, ogen enzovoorts. Maar we zien daar in de documentaire weinig over uitgelegd. Door dit programma kan een infraroodfoto op een röntgenfoto worden geprojecteerd of op een dia van het origineel. Dat verfijnt de mogelijkheid van stijlvergelijking. Het is dan ook geen wonder dat soms schilderijen zoals hierboven aangeduid (De zeven hoofdzonden, De Kruisdraging) uit het kernoeuvre van Bosch moesten worden verwijderd. Dit gebeurde steeds op basis van vergelijking.
In de documentaire wordt ook aandacht besteed aan de Tekeningen van Jheronimus Bosch. Via de publiciteit op het spoor van de commissie gezet, kwam een verzamelaar met een nog onbekende Bosch-tekening op de proppen. Deze is op de tentoonstelling te zien.
Vatten we bij wijze van conclusie nog even alles samen, dan vind ik de documentaire als document ter introductie van het onderzoek naar het werk van Jheronimus Bosch tegenvallen.
Hoewel het een eerlijk verhaal lijkt over de vragen en moeilijkheden die de onderzoekcommissie heeft ondervonden, gaat het te weinig over de schilderijen van Jheronimus Bosch, te weinig over de wijze waarop het onderzoek technisch tot stand is gekomen - de gebruikte technieken- , en te weinig over de vergelijkingsstrategie die onderzoekers  hebben gevolgd. Dus de documentaire informeert de kijker maar heel beperkt over de schilderijen en hun context die op de Bosch-tentoonstellingen te zien zullen zijn.
Kan dat wel allemaal in een film van 87 minuten. Nee, dat kan niet, als de nadruk ligt op de fysieke bewegingen van het onderzoekteam zoals hier gebeurd is.  Er zijn minutenlange sequenties te besparen op beelden van diverse  aankomsten en vertrekken van de teamleden ten gunste van een filmische uitleg van de gebruikte technieken en vergelijkingsstrategieën.
Ik adviseer dan ook de lezers het boek van Roger Marijnissen vooraf te raadplegen en vooral het overzicht van de Bosch-problematiek daarin.  Daaruit blijkt dat naast de 25 onbetwiste (?) Bosch-schilderijen er meerdere al heel lang betwist worden en waarom dat zo is en waartoe men indertijd heeft besloten. Die informatie kan dan naast de nieuwste analyses gelegd worden als die door het Bosch Research and Conservation Project gepubliceerd worden. In elk geval zal een goed ingelezen en voorbereide bezoeker meer van het werk van Bosch begrijpen dan na het zien van deze documentaire.

Middelburg, 3 februari 2016.


Naam: Jheronimus Bosch, touched by the devil
Productie: Pieter van Huystee Film
Regie: P. van Huystee
Jaar: 2015
Duur: 87 minuten
Soort: Documentaire (kleur)
Taal: Nederlands, Spaans, Italiaans, Engels met Nederlands ondertiteling
Gezien: 31 januari 2016




Geen opmerkingen:

Een reactie posten