zondag 10 november 2013

Recensie over de film 'Amour' (Haneke)

Ik was in de gelegenheid een preview van de film Amour bij te wonen. De film maakte grote indruk op iedereen en dat gold later ook voor het overige publiek en de critici. De film ontving een Oscarnominatie.


nRECENSIE
AMOUR   EEN VERKENNING OVER OUDERDOM EN LIEFDE
Leen Moelker


Over een ding zijn we het in Europa aardig eens,  namelijk dat we als mensen steeds ouder worden. Zeker is dat ook het geval in Nederland, waar de populariteit  van Omroep MAX en de entree van een ouderenpartij in de Tweede Kamer in 2012 de vergrijzing lijken te onderstrepen. Daarom is het niet zo vreemd dat er ook in de literatuur en de film en op het toneel aandacht is voor het onderwerp ouderdom. Een goed voorbeeld hiervan is de film Amour  van de regisseur Michael Haneke.
Haneke’s films dagen de kijker uit om mee te denken met de personages die zich meestal in moeilijke situaties vol dilemma’s bevinden. Wie leefde niet mee met Anne Laurent (Juliette Binoche) in de film Caché, of met de kinderen in Das weisse Band?  En nu is er dan Amour waarin Emmanuelle Riva (Hiroshima mon amour 1959) ons dwingt om begrip voor haar personage-op-leeftijd te hebben.

 Amour  de synopsis
George (Jean-Louis Trintignant) en Anne (Emmanuelle Riva) leven gelukkig in hun riante appartement in Parijs. Ze zijn beiden in de tachtig en gepensioneerd als musicus. Er is een elders wonende gescheiden dochter Eva (Isabelle Huppert)[1] die twee kinderen heeft. Zij wordt geheel in beslag genomen door haar eigen problemen.

In de openingsscène  zien we dat hun appartement wordt open gebroken en ontdekken we dat Anne dood is. De laatste scène van de film toont Eva die het lege appartement betreedt en plaats neemt  in de stoel van haar vader. Wat is er intussen gebeurd?
Tijdens het ontbijt, nog in pyjama, stokt het gesprek tussen Anne en George als Anne’s blik plotseling verstart. George gaat zich direct aankleden om hulp in te schakelen en als hij terugkomt, doet Anne alsof er niets aan de hand is. Er vallen woorden maar het is duidelijk dat Anne een herseninfarct heeft gehad. Spoedig daarna zien we haar in een rolstoel uit het ziekenhuis thuis komen.

Dan begint een moeizaam traject waarin George aan Anne belooft dat hijzelf voor haar zal blijven zorgen en dat hij haar niet in een verzorgingstehuis zal laten opnemen. Maar de last van die belofte is zwaar want na een nieuw infarct moeten beiden toch professionele hulp aanvaarden. George doet wat hij kan zoals haar begeleiden naar het toilet, helpen bij rek- en strekoefeningen en het voorlezen uit de krant. Spreken kan Anne nauwelijks meer maar ze weet George en Eva toch duidelijk te maken dat ze zo niet meer verder wil. Ze weigert voedsel en wil niet meer drinken. Op een avond vertelt George, zelf een tot op het bot vermoeide en versleten man, haar een verhaal uit zijn jeugd. Maar ze reageert niet. Ook als hij haar uit een bekend boek voorleest geeft ze geen respons.  Dan neemt George een dramatisch besluit.

Tot hoever kunnen we lijden verdragen?

Dat is de centrale vraag die Haneke zich heeft gesteld en die hij in deze film uitwerkt.  Hij is daarbij grondig te werk gegaan. Niet alleen heeft Haneke zelf met het probleem van het ouder worden te maken (hij is 70 jaar) maar ook Jean-Louis Trintignant  (81) en Emmanuelle Riva (85), de hoofdrolspelers weten wat oud zijn betekent.  Haneke heeft in zijn scenario hun ervaringen opgenomen.
De film toont na de eerste sequentie een gelukkig stel bejaarde mensen. Ze genieten nog na van een concert waarin zij Alexandre Tharaud[2], een filmadept van Anne, op de piano Bagatelle nr. 2 opus 126  van Ludwig van Beethoven hadden horen spelen.  Vooral Anne is trots op Alexandre.  Maar al gauw slaat het noodlot toe en worden ze beiden  beroofd van hun levensgeluk.  George moet Anne na een herseninfarct geheel verzorgen. We observeren hem op enig moment in een mediumshot na een zware dag als hij in zijn stoel  zit. Hij ziet  in gedachten zijn nog gezonde Anne voor zich terwijl ze op hun vleugel het aandoenlijke Impromptu nr. 3  Opus 90 van Franz Schubert voordraagt.[3]  Wij zien en horen haar maar het geluid komt van een compact disk en de rest is een wensbeeld. Het is een navrante voorstelling die ons er naar doet verlangen deze ontluisterende neergang nooit te hoeven meemaken. George beseft dat het mooie,  zinvolle en troostrijke leven voorbij is. Hij lijdt eronder dat Anne niet meer met haar nu troosteloze bestaan verder wil. Toch zien we hem langdurig worstelen met  beddengoed  om Anne’s leed te verzachten. Even gaat het mis als Anne hardnekkig weigert om te drinken en George haar in paniek een klap geeft. Haneke brengt  die strijd in verschillende longtakes in beeld.[4] Terwijl  off-screen muziek klinkt van Schubert of Beethoven ontrolt zich voor onze ogen het drama van de oudere afhankelijk geworden mens. Van een mens dat wel zorgen wil maar niet kan (George) en van een mens dat zorg behoevend is geworden maar daaronder hartverscheurend ongelukkig is (Anne) en niet meer wil.

Wat de cinematografische benadering betreft valt op dat wij, hoewel wij door long shots en medium shots op afstand blijven van de personages, toch door close-ups van Anne en George onverbloemd  hun ontreddering mogen meebeleven. Het camerastandpunt is laag wat de huiselijke sfeer versterkt. Ook is het montage tempo laag en we ervaren relatief weinig beeldwisseling. Er is alle tijd om de belevenissen te registreren en te interpreteren.

Psychologisch drama

Anne is getroffen in de linker hersen helft, onder andere in het gebied van Broca, zodat spreken nauwelijks mogelijk is. Maar ze begrijpt alles heel goed, ook dat ze verlamd is. Ze schaamt zich voor haar uiterlijk en wil daarom niemand meer zien zoals de hulp, maar ook haar dochter niet. Met haar lichamelijke verval lijkt ook haar identiteit  te verdwijnen.  Anne’s aftakeling drijft George tot wanhoop en leidt er uiteindelijk toe dat ze samen ten onder gaan.
 Slot

Haneke heeft met Amour  via stereotype ouderen een appellerend aspect van de vergrijzing van de samenleving aangekaart. Hij laat zien dat er mensonwaardige toestanden kunnen ontstaan als de kwade dagen komen.  De regisseur geeft geen antwoord op de vraag wat iemand in dergelijke omstandigheden moet doen. Hij verkent slechts waartoe de mens in staat is als hij wel de ambitie heeft maar geen lichamelijke kracht om de problemen van het ouder worden op te vangen.

Ik vind dat de film gedragen wordt door Emmanuelle Riva. Zij heeft als Elle onder Alain Resnais al  in 1959 met  Hiroshima mon amour  filmgeschiedenis geschreven.  Elle (zij) en Lui (hem) staan daarin voor alle door dilemma’s verscheurde mensen die moeten kiezen maar twijfelen aan de werkelijkheid. In Amour onder Haneke speelt Riva ook een identificatierol, nu voor de aftakelende bezorgde oudere mens. Ook die rol  is haar op het lijf geschreven.
Terecht dat de Palme d’Or 2012 aan deze film is toegekend. Tijdens de preview in Vlissingen waren de voorstellingen uitverkocht en het viel op dat er relatief veel jongeren op af gekomen waren. Dat is niet verwonderlijk want iedereen wordt ooit met ouderdom geconfronteerd.


Middelburg, 25 september 2012

Film  :     Amour
Regie:     Michael Haneke
Duur:       127 minuten
Taal:        Frans/Engels
Genre:     Drama
MPAA:     Code PG-13
Opname: Parijs en Frankrijk
Release: 15 november 2012 in  Nederland.
Producent:Les films du Losange, Wegafilm, X-filme Creative Pool.
Prijs:        Palme  d’Or 2012 Cannes
Hoofdrol: Jean-Louis Trintignant(82)
 Emmanuelle Riva (85)
Bekeken: 19-9- 2012
IMDB:      8/10 (sept.2012)





[1] Isabelle Huppert speelde de hoofdrol in de beklemmende film La Pianiste (2001) van Michael Haneke. Inmiddels ook in de film Elle (2016) van Paul Verhoeven
[2] Alexandre Tharaud is een Frans pianist die hier een rol als leerling van Anne kreeg toebedeeld. Zie ook http://www.alexandretharaud.com/
[3] Er zijn nog geen trailers vrijgegeven. Een willekeurig voorbeeld van een uitvoering is te vinden op    http://www.youtube.com/watch?v=jp0M2ZSZOaE&feature=related
[4] Longtakes komen in Haneke’s films veel voor. Zie ook de openingsscène en de slotscène van zijn film Caché.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten