ACTIVITEITENPLAN BEZOEK AAN GRIEKENLAND VAN
2-16 SEPTEMBER 2013
============================
DAG 1 - Maandag
*Heenreis met Transavia VTV
06.45 uur VTA 11.05 uur op Vliegveld
Eleftherios Venizelos
* Met huurauto naar Hotel
Candia, 40 Diligiannistreet 10438 Athene. VTA 14.00 uur
In de namiddag een poosje
zwemmen in het dakzwembad en bezoekje aan het Nationaal Archeologisch Museum,
Patission 44. Openingstijd 13.30 -20.00 uur, voor
1.
Kunst en vooral goud uit Mycene w.o. gouden dodenmasker 1650 v. Chr. ten onrechte
toegemeten aan Agamemnon, de mytische koning van Sparta. Zijn er terracotta
(Psi geheven armen en hoofd) Ψ- en (Phi)(twee figuren in het midden verenigd) Φ-
beeldjes te zien? Zijn typisch voor Mycenecultuur.
2.
Vaasvormen leren
kennen: de amfora (de Dipylonamfora), krater
, hydria,
lekythos
, oinochoe,(ienochoe)
kylix,
ryton
met decoraties in de
geometrische (1000-700 v.Chr.), zwartfigurige (700-600 v.Chr.) en roodfigurige
(600-500 v.Chr.) stijl.
3.
Ryton met leeuwenkop, 20,3 cm, 1550 v.Chr., goud. Myceense kunst in goud.
4.
Vaphio-kopjes,
7,5cm en 9cm 1550 v.Chr., goud. Mannen vangen runderen. Waren persoonlijke
uitrusting in graf meegegeven.
5.
Drie godinnen,
7,5cm, 1550-1400 v. Chr., ivoor, gesneden op Oosterse wijze zoals in de steen
met de wetten van Hammurabi. Is een kind-god met twee verzorgsters.
6.
Staande vrouw
met gevouwen armen (2600-2400 v.Chr.) , marmer 46cm uit bronstijd. Een typisch
voorbeeld van kunst van de Cycladen, een eilandgroep boven Kreta. De armen in
een stand die hoort bij nog veel oudere beeldjes van de
vruchtbaarheidsgodinnen. Deze beeldjes van naakte vrouwen waren uniek voor de
Cycladen vanwege hun frontaliteit tot Praxiteles het menselijk lichaam als schoonheidsobject
van kunst nam en natuurlijker houding in de mode kwam.
7.
Staande Jongen,
Praxiteles, 129,5 cm, 350 v. Chr. Gevonden in de zee bij Marathon.
8.
Treurende Athena (470-450 v.Chr.) marmerstèle, 54 cm, strenge stijl. Of In
Acropolismuseum? Of anders kijken naar de kouroi (600-575 v. Chr.) geïnspireerd
door de Egyptische staande beelden uit de dodencultus maar met een eigen oriënt
(oosterse)erende stijl.
9.
Amfoor, 750
v.Chr., laat geometrisch. Grafgift bij Dypilonpoort
opgegraven. Oude culturen kennen grafgeschenken als plaatsvervangende
gebruiksvoorwerpen (mensen gaan niet langer mee de dood in) in het dodenrijk en
versierd met dodenrituelen ook weer plaatsvervangend bedoeld.
10. Een
Spartaanse Hopliet, brons, Messenië,
ca 525 v.Chr. mogelijk zonder schild.
11. Beeld van
Athena Parthenos, Romeinse kopie
gemaakt ter vervanging van Phidias’ beeld zoals dat ooit in het Parthenon heeft
gestaan.
12. Stèle van
Aristocles met gevallen krijger
Aristion gemaakt n.a.v. de Slag bij Marathon(490 v.Vhr.)
13. Harpspeler, minimalistisch beeldhouwwerk uit 3000-2000 v. Chr.
Henri Moore is de moderne navolger.
Dag 2- Dinsdag
Vandaag is ons primaire plan de
Acropolis met het Parthenon te bezoeken. Afstand van ons hotel ca 1,8 km. Op
1,5 km komen we langs de Toren der Winden en de Antieke Agora, dat is voordat
we de lift bereiken die ons naar het Acropolisplateau brengt. We zijn dan
gekruist met de Adrianou, dé winkelstraat van Athene.
A. Open 08.00 -
17.30 uur
Vertrek 08.00 uur wandelen
naar Acropolis. Aankomst 08.30-08.45. Hebben gebeld met de receptie voor de lift
omdat er rijen wachtenden kunnen zijn. (tel.00 30 219 321 4172/73).
1.
Tempel van Nikè (426-421 v. Chr) : In 1935 herbouwd dus niet meer origineel. Gewijd aan
de god van de overwinning Nikè toen Athene en Sparta de Perzen hadden verslagen
(479 v.Chr.) In de Ionische stijl met gecanneluurde slanke zuilen en
kapiteelvoluten. De verhouding: lengte is 8/9 modules. (1 module is de omtrek
aan de basis).
2.
Propyleeën
(437 v. Chr.) Bedoeld als nieuwe poort op de Acropolis. Heeft dienst gedaan als
residentie, paleis, arsenaal en Turks fort. Dorische en Ionische zuilen.
3.
Erechtheion
(421-406 v. Chr.) een tempel in de
Ionische, sierlijke stijl, ter nagedachtenis aan mythische gebeurtenis met
Poseidon en Athene om de macht over de stad. Eindpunt van de Panathenae-processies.
De godin Athene liet een olijfboom groeien bij het Erechtheion als dank aan de
goden voor haar overwinning op Poseidon die de eerdere Stadsgod was. Let op de
Kariatiden (let op de contraposthouding in de zgn strenge stijl) zuilen aan de
zuidkant. In de oorlog van de Grieken tegen de Perzen steunden de
bewoners van Karyae, de Karyanen genaamd, de Perzen. Toen de
Grieken uiteindelijk de oorlog tegen de Perzen gewonnen hadden, werden de
Karyanen daarvoor gestraft. De Karyaanse mannen werden gedood, en de vrouwen
werden tot slaaf
gemaakt. De vrouwen moesten voor straf een 'eeuwige' last dragen.
4.
Parthenon Παρθενωνας
(447 v. Chr) Design : Callicrates en Ictionos in de Dorisch/Ionische stijl. Met
(verdwenen) 12m hoge beeld van Athena Parthenos van Phidias. Tempel ingewijd
438 v. Chr. Zuilen: 8 x 17 (i.p.v. 6 x 13), stylobaat van 3 treden plus
peripteros d.i. zuilengalerij. 92 metopen 2x14,2x32.
5.
Vooral de friezen
langs buiten- en binnenkant zijn beroemd. Deels in British Museum (Elgin
marbles) en Acropolismuseum. Laten de optocht zien van de Panathenaia, West: Strijd
tussen Grieken Amazonen en Perzen. Oost: de strijd van de goden met de Giganten,
Noord:val van Troje, Zuid: Strijd Grieken en de Centauren.
6.
Dyonysustheater(342-326 v. Chr)
door Lycurgus. Aischylos (Orestes – trilogie over Agamemnon en
zijn zoon Orestes), Sophocles (Oedipus-trilogie), Euripides, (Medea, Elektra de dochter van Agamemnon,
Andromache) en Aristophanes, de bedenker van de politieke satire en
blijspel ( bijv. Lysistrate: vrouwen
staken de seks en bezetten het Parthenon om de schatkist te blokkeren zodat er
vrede komt) lanceerden hier de Griekse tragedies tijdens de wedstrijden (agons)
van de Dyonusia. Dyonusos is de god van de wijn, roes, extase, erotica die 4x
per jaar plechtig werd bezongen. In de vier drama dagen: 1e 5
auteurs, 5 komedies, 2e 3e en 4e DAG : 3 tragedies en 1
satyrspel of tetralogie. De spelen werden gesponsord in het kader van goede werken,
de litourgie en dramasponsoring heette choregie. Zie de twee choregische zuilen
op de Acropolis.
B. Koffie in een Taverne in de buurt (11.00 uur).
1.
Mogelijke doelen
nu Acropolis Museum : Treurende
Athèna, 470 v. Chr. Marmer 54 cm hoog. Van 500-450 v. Chr. maakte men beelden
in de ‘strenge stijl’ dat is een standbeeld in contrapost waardoor de plooival
natuurlijker is
2.
Pnyxheuvel:
Bijeenkomst van de Ekklèsia in 5e eeuw v. Chr. Deze volksvergadering bestond uit 6000 Atheners
die later een ‘eklesiastikon’ (vergoeding) kregen. Voorzitter was uit de
Prutaneis (het DB van Athene) gekozen. Later waren het 9 prohedroi uit Boulè
(Raad van 500) gekozen.
3.
Areopagusheuvel:
Heuvel waarop in de archaïsche tijd de oude Adelsraad recht sprak over moord en
heiligschennis. Paulus sprak hier in 51 n.Chr. de Atheners toe.
4.
Antieke Agora,
Αρχαια Αγορα. Panathenaeënweg voor
de jaarlijkse processie naar de Acropolis om de eenheid van Attica te vieren. Bouleuterion waar de Raad van 500
(Boulè) vergaderde. Ingesteld door Solon 594 na de hervorming Kleisthenès in
508 v. Chr. Tholos : ca 16 Prutaneis van de vijftig die
een maand dienst hadden, hadden 24-uursdienst bij toerbeurt. Dan woonden ze in
dit gebouw. Heliaia: De rechtbank
van beroep tegen beslissingen van de magistratuur, ingesteld onder Solon. Later
gewone civiele procedures. Stoa van
Attalus: Nu museum, genoemd naar de eerste bouwer van de stoa Attalus van
Pergamon (150-138 v. Chr.). Bewaarplaats van de maten en gewichten ostrakons na
een schervengericht.
C.
1. Toren
der Vier winden: Achthoekig gebouw, Ø 8 m en 12 m. hoog uit 100 v. Chr.
bedoeld als windwijzer en wateruurwerk.
D.
Lunchen en dineren hoe het zo
uitkomt. Terug naar hotel.
Dag 3 Woensdag: Athene → Pelopponesos langs Isthmia-Kanaal
van Korinthe-Epidaurus-Tolo
Vertrek over de Left. Athinion (Kavalas) naar de A8/E94
richting Elefsina. 170km
1e Stop
Isthmia op 77 km.
We
bekijken hier het Kanaal van Korinthe van bovenaf of vanaf zeeniveau. Vroeger
was het een landengte van 6 km. Om op reis naar Italië de gevaarlijke zuidkaap
van de Peloponnesos te omzeilen bracht men de boten op wagens over het
‘jaagpad’(diolkos) naar de Golf van Korinthe. Aan het kanaal is lang gewerkt,
sinds keizer Nero, maar pas in 1893 voltooid, 23 meter breed en 6 km lang.
Eerste alternatief:
Antiek Korinthe ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΙΝΦΟΣ : 20 km v.v.
Open: 08.00 - 20.00.
Korinthe
is mede ontstaan door de gunstige ligging in de route Middellandse zee/ Nabije
Oosten naar Adriatische zee en Italië. De oude stad is in 146 v.Chr. verwoest
en in 52 n.Chr. weer deels herbouwd op een andere plek. Door de Turken is later
daar ook weer huisgehouden zodat er slechts ruïnes resteren.
We
vinden er wederom een Agora, een Bouleuterion, een theater met Odeon (gehoorzaal),
APOLLOTEMPEL en de LECHAIONWEG met de Propyleeën, Stoa, en het BEMA-plateau, de
preekstoel van Paulus.
Eventuele 2e Stop afhankelijk van de tijd bij het Epidaurus ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ 62 km.
Open 08.00 – 19.30 uur
We
bekijken hier het in 1970 ontdekte antieke theater dat functioneerde tussen 400
v. Chr. - 200 n. Chr. Na de Romeinse uitbreiding konden 17000 kijkers de
voorstellingen bijwonen. Het was onderdeel van een heiligdom gewijd
Aesculapius, de god van de geneeskunde. Zijn symbool is een man met een stok die
omwonden is met slangen.
Dan
de weg vervolgen naar Tolo naar Hotel John & George 33 km. Totaal 212 km.
Dag 4
Donderdag: Tolo en omgeving
Ochtend: 1. Bezoek
aan Mycene. Open 08.00 – 20.00 uur. In Athene hebben
we mogelijk al vele gouden Myceense voorwerpen gezien. Hier de Myceense gewoonte
om niet de doden te cremeren maar in graftombes te begraven. Er zijn twee
prachtige tholosgraven 1. van o.a. van Clytaimnestra de vrouw van koning
Agamemnon. Haar kinderen waren Orestes, Elektra later bekend geworden door de
tragedies van Euripides en Aischylos.
Te bezoeken: 2. Schathuis
van Atreus ( mythische koning van Mycene en vader van Agamemnon en Menelaus),
een tholosgraf uit de 14e eeuw voor Christus. Koepelgraven (dromes)
lijken op een arcosolium in de Romeinse catacomben. Een tholos is verder een
rond gebouwtje dat op de agora’s te zien is. Het idee komt uit Egypte
(piramides).
3. De Leeuwenpoort, 1250 v.Chr. met megaron of koninklijke
ontvangstruimte. Let op de Minoïsche zuil tussen de twee leeuwen. Daaraan kun
je zien dat Mycene door Kreta(Minoïsche kunst) is beïnvloed. Kenmerk van de
Myceense tijd tot 1100 v.Chr. was dat men monumentale kunstwerken ging maken
zoals de Leeuwenpoort en verfijnde gouden kunstvoorwerpen zoals in Athene te zien
zijn.
Middag: Winkelen,
zonnen en lekker eten.
Dag 5 Vrijdag Tolo→Sparta 124 km,→Mystras en Menelaion
16 km→Gythion 56 km.=190km
Vertrek: 09.00
uur met de E 961 naar Sparta misschien via het Menelaion, de ‘woonplaats’ van koning Menelaos (getrouwd
met Helena, de halfzus van Clytaimnestra) naar Mystras. Open 08.00 – 20.00 uur. Deze ‘stad’ is in 1249 gesticht om het
oude Sparta te vervangen. De Franken geven de stad een Byzantijns uiterlijk en
ook later de Turken (1462) zien het als een belangrijke stad. Foto’s maken
vanaf de bovenstad – moet daar spectaculair gelegen zijn – en mogelijk de Moni
Pantάnassas bezoeken met fresco’s (Nieuwe Testament).
Lunch
in Sparta, vertrek naar Gythion, de marinebasis van het antieke Sparta. De
belangrijkste god in Sparta was Apollo.
Dag 6 Zaterdag Gythion →Areopolis 30 km→Limeni 8km→Mani
20 km→Pylos 145 km=210 km
Vertrek: 09.00
uur We komen langs de Pyrgos
Dirougrotten. Even mee met het bootje dat half uur ondergronds vaart en 15 min.
wandelen vergt?
Veel
kastelen uit de Frankische en Byzantijnse tijd op onze route door het
schiereiland Mani. We rijden nu door Messenië in de tijd van de Spartanen eerst
een vrij gebied maar later door de Spartanen ingenomen omdat ze grond, krijgers
(heloten) en voedsel tekort kwamen.
Pylos
is bekend van de baai van Navarino waar de Spartanen tegen de Atheners vochten
en in 1827 toen de geallieerden de Turkse Ottomanen een beslissende nederlaag
toebrachten. De Spartanen namen Pylos in bij de annexatie van Messenië in 720
v. Chr. en 650 v. Chr.(twee Messeense oorlogen). Spartanen hadden een gelijk
deel van de beschikbare grond. Voor een groeiende bevolking al gauw te weinig
grond (Lebensraum!) dus werd eerst Amuklai en later Messenië gekoloniseerd. De
oudste zoon had de rechten, nrs 1,2,3, moesten zien te huwen met een Spartaanse
met grond.
Dag 7 Zondag Pylos→Olympia 150 km= 150 km
Vertrek:
0900 uur rechtstreeks naar Olympia. Aldaar bezoek aan het Antieke Olympia. Open 08.00 – 20.00 uur. Ook Museum van Olympische Spelen.
Antiek Olympia is een opgravingsterrein en behelst GEEN STAD maar
een heiligdom waar vanaf 776 v. Chr. elke vier jaar rondom Olympische Spelen de
Olympische Vrede werd uitgeroepen. Zo konden de vechtende Griekse stadsstaten
toch deelnemen. Eerste OS waren alleen hardlopen. Daarna worstelen en
verspringen, speer-en discuswerpen, boksen en wagen-paardenrennen (penthalon).
Nog
steeds wordt hier de Olympische Vlam aangestoken en gaan de fakkeldragers van hier
op weg.
Massaal
kwam men af op de kans een lauwerkrans te (zien)bemachtigen.
·
Jongemannen werden
getraind in een Gumnasion (sportschool van de overheid) of in Palaistrai
(particuliere trainingsinstituten). Die werden trouwens meer en meer ook voor
muziekles en literaire vorming gebruikt. Sportwedstrijden waren onderdeel van
de feesten, evenals muziek en zang- en tragediespel. In Antiek Olympia zien we
de restanten van
·
Gumnasion voor
hardlopen en vijfkamp (2e eeuw v.Chr.)
·
Palaistra,
vierkant van vorm met binnenhof vooral gebruikt voor worstelaars en boxers.
·
Werkplaats
beeldhouwer Phidias die tussen 438-432 v.Chr hier zijn enorme beeld van Zeus
maakte. In 475 n. Chr. in Istanbul verloren gegaan, maar in de literatuur nog
steeds bekend. Phidias maakte ook het Parthenon in Athene. Zie Zeustempel,
·
Stadium met gang
van 192,28 m en plaats voor 45.000 toeschouwers. Startlijn over de gehele
breedte nog te zien.
·
Hippodroom 770 m.
voor de paard - en wagenrennen. Inmiddels weggespoeld.
·
Heratempel naar
de vrouw van Zeus genoemd. Dorisch, 16 x 6 zuilen. In cella stonden beeld van
Hera en Zeus. Hoofd Hera in museum.
·
Zeusaltaar waarop
tijdens de OS (3e dag) 100 stieren werden geofferd.
·
Zeustempel met
13x6 zuilen (64,12x27,66m) verblijfplaats van Zeusbeeld van Phidias. Hoogte
12,40m met haar van goud. Op troon met Nikè in zijn hand en olijfkrans op zijn
hoofd.
Museum van Olympia (aan de andere kant van de weg)
·
Fakkels van
diverse OS
·
Mozaïek met
Poseidon in een quadriga
·
Beroemde beeld
van Hermes met het kind Dionysos van
Praxiteles het enige nog originele werk van Praxiteles. Waar Phidias
bovenaardse schoonheid verbond aan de goden en de tempels, accentueerde
Praxiteles de menselijke schoonheid van mannen-en vrouwenlijven.
(Hermes en Dionysos waren zoons van Zeus
en halfbroers met een groot leeftijdsverschil. Hermes of Mercurius voor de
Romeinen brengt hier zijn broertje naar de nymfen omdat Hera de vrouw van Zeus
dit buitenechtelijk kind wenst te doden en Hermes hem wil redden en wil laten
opvoeden. (Let op de S-lijn van het beeld en de stand van speel- en standbeen.
Is dat een logische stand? Waarom een steuntje?).
Dag 8 Maandag Olympia →Klitoria ca. 100 km=
100 km
Vertrek: 09.00 uur richting achterland naar Klitoria
·
Natuurrit door
bergachtig gebied.
·
Middag vrij.
Misschien met het treintje Kalάvryta- Diakoftó tandradbaan. Gebouwd 1889 t. b.
v. ertswinning. 22km, 6km tandradbaan,14 tunnels, door de Vouraïkóskloof.
Dag 9 Dinsdag Klitoria→Kalávryta -25 km→Patras/Nafpaktos
-95km→97km Delphi= 220km
Misschien een korte
oriëntatierit in de omgeving, een wandeling door modern Delphi want Antiek
Delphi (ΑρΧαία Δελφοί doen we
morgenochtend.
Geschiedenis
Delphi is de woonplaats van
de god Apollo, zoon van Zeus. Hoe hij daar is gesitueerd geraakt, is een mythisch
verhaal. De Griekse goden kwamen mee met de Doriërs uit het Pindosgebergte toen
die naar het zuiden naar de Peloponnesos werden verjaagd. Het orakel stamt uit
die tijd en werkte door middel van een jonge maagd, die boven een rook
verspreidende ketel op een driepoot gezeten, en door de dampen ging
hallucineren en daarna overstaanbare klanken uitstootte. Wetenschappers hebben
dat verklaard uit de aanwezigheid van veel tektonische rotskloven (door
aardbevingen ontstaan) waaruit ethyleen ontsnapte. Soms gingen volgens
Plutarchus de orakels dood. De verklaring is dat dit gebeurde als het
(anesthesie) gas te hoog van concentratie was. Deze Pythia beantwoordde vragen
tegen betaling van een pelanos. Dat ging via hallucinerende klanken die door
priesters ‘vertaald’ werden in veelal vrij interpreteerbare antwoorden.
De bloeitijd begon in de 6e eeuw v.Chr.
Dag 10 Woensdag
Delphi→ via het Antieke Delphi naar Kalampaka = 235 km
Rondgang over het terrein Antiek Delphi. Open 08.30 –
19.00 uur.
·
Tempel van Apollo is het hart van het complex en gelegen aan de heilige weg die met 3000 beelden was
gemarkeerd.
·
Schathuis van Athene gebouwd ter ere van de godin Athèna na de gewonnen
Slag bij Marathon tegen de Perzen (490 v. Chr.)
door de Atheners. Kostbare offerandes
werden hier bewaard.
·
De Rots van de Sybille is de plek waar het eerste orakel uitspraken deed
(legende).
·
Atheens Schathuis ook om offerandes te bewaren.
·
Driepoot van Plataiai Plataiai was
een plaats in de buurt waar slag is geleverd. Een driepoot is een soort barkruk
op drie rechte poten dat symbool stond voor de eenheid in een gebied. Is in
Boeotië een veel gebruikt symbool.
Mogelijk dus een geschenk van de
inwoners van Plataiai. Zie hiernaast→
·
Bouleuterion, Theater, Stadion, Palaistrai, Gymnasion
en Tholos zijn bekende elementen in
een dergelijk heiligdom. De Tholos is fotogeniek.
·
Omphalos een
kegel van steen waar het centrum van de wereld zou zijn omdat daar de twee
adelaars van Zeus elkaar ontmoetten.
·
Museum Delphi De
wagenmenner (475 v. Chr.)180 cm., Brons en gekleurde steen.
In de tempels van Olympia en Delphi
mochten overwinnaars van de OS en de Pythische Spelen een beeld van zichzelf
oprichten. De meeste zijn verloren gegaan maar dit exemplaar is gaaf
tevoorschijn gekomen.
De Egyptische kunst sijpelde door vanaf de
Myceense tijd maar vooral vanaf 1000 v. Chr. door de groeiende handelscontacten
zoals bij Sparta. Die Egyptische stijl was frontaal, en profil, stijf en zonder
beweging volgens vaste regels. Hierop is de Daedalische of oriënterende stijl 1000-700
v. Chr. gebaseerd. Gevolgd door meer losstaande
zelfstandige beelden in de Archaïsche periode (660-480 v.Chr.)met als kenmerken
hoekigheid, blokhouding, suggestie van anatomie, schematisch (kouroi). Maar dan
ontstaat een trend naar meer emotie en realistischer lichaamskenmerken( 500-450
v. Chr. Strenge stijl). In de Klassieke periode(480-320 v. Chr) ontstaan
complexere bewegingslijnen als accent op de contrapost, modelé-plooien met
haakse lijnen en kettingplooien. In de Hellenistische periode (320-30 v.
Chr.)voltrekt zich de emotie, de leeftijd en de persoonlijkheid van het beeld. De wagenmenner heeft de kenmerken van de
Klassieke periode.
In de middag reizen we door naar Kalampaka.
Dag 11 Donderdag Kalampaka en omgeving
·
We zullen op tijd
vertrekken om naar het klooster Agios Stephanos te gaan. Open 09.00 – 13.00 en 13.30 – 18.00 uur. Maandag gesloten. Gebouwd
in 1400 en is lang onbewoond geweest na beschadigingen door oorlogsgeweld. Nu
wonen er 28 nonnen in. Dat klooster is bovendien voor ons bereikbaar met de
auto en er is een geweldig uitzicht op de bergen. De overige 23 kloosters zijn
deels te bezoeken en liggen alle op gevaarlijk uitziende rotspunten. Dus daarna
rijden we een route langs de andere kloosters en zullen stoppen voor filmen en
foto’s nemen.
·
’s Middags gaan
we op zoek naar het dorpje Metsovo E92 –nr 6- E90 waar authentieke Griekse
kleding wordt gedragen en scharrelen onderweg ons kostje op. Metsovo is een
bergdorp sinds ca 1380 n. Chr. toen het een belangrijke functie in de
Oost-Westhandel had gekregen omdat het op de karavaanroute door het Pindosgebergte
ligt. De Turken stimuleerden de controle daarop in ruil voor privileges voor
Metsovo. Evenals in Brugge, Antwerpen en Florence in die tijd kregen de
kooplieden de macht. Zij investeerden er en maakten het dorp tot stadje. De
familie Averof is de bekendste Metsoviaan mede omdat Georgiu (vriend van Pierre
de Coubertin van de moderne OS) in 1896 ook het Olympisch Stadion Panatheneeën
in Athene financierde.
Dag 12 Vrijdag Kalampaka→ Nea Makri = 350 km
·
Mogelijk een stop
onderweg bij Plastira stuwmeer op 82 km. Pas op, er zijn weinig
restauratiemogelijkheden
·
Door rijden naar
Nea Makri bij Athene
Dag 13 Zaterdag Nea Makri en omgeving
·
Bezoek aan
Marathon gelegen op 41,2 km van Athene (de marathon-afstand). In 490 v. Chr.
versloegen 10000 hoplieten o.l.v. Miltiades de Perzen o.l.v. Darius I (522-486
v. Chr.). Er is een Tholos van 180 m omtrek en 10m hoogte met de resten van de
192 gesneuvelde Atheners. De stèle van
Aristion (Aristocles) ter herinnering daaraan is te zien in het Nat.
Archeologisch Museum van Athene.
o
Overigens was het
een strijd zonder ophouden. In 480 pakten de Perzen Athene terug maar werden in
479 door de Spartanen en de Atheners definitief verslagen. Daarna begon de
bloei van Athene.
·
De naam van
Herodes Atticus, weldoener is aan Marathon verbonden en aan Athene waar hij bij
de ingang van en tegenaan de Acropolis het Theater van Herodus Atticus in 162
n. Chr. liet bouwen. Is veel groter dan het Dionysostheater aan de andere kant
van de Acropolis.
·
Winkelen en
wandelen langs de boulevard flaneren. Zonnen.
Dag 14 Zondag Nea Makri en omstreken
·
Wandelen en
zonnen
Dag 15 Maandag Vertrek 0900 uur van hotel naar vliegveld 30 km
·
Aankomst
vliegveld bij car retour 09.45
·
Vertrek vliegtuig
11.50 uur. Aankomst Amsterdam 14.20 uur.
SLOT
We moeten ons realiseren dat
fictie en werkelijkheid door elkaar lopen op deze reis. Het Parthenon is
werkelijkheid en op historische grond te verklaren. Agamemnon is mythologie maar
de tholos in Mycene is concrete werkelijkheid en die kan dan ook een voorbeeld
zijn hoe men in het verleden omging met belangrijke doden. Bij gebrek aan een
correcte geschiedschrijving is mythologie en werkelijkheid vermengd in het
Griekse collectieve geheugen. Daardoor wordt bijvoorbeeld het Menelaion bij
Sparta aangewezen als de woonplaats van de mythologische figuren Menelaos en
zijn vrouw Helena. Wie er echt gewoond hebben blijft voor de geschiedschrijvers
verborgen.
Dit beweerd hebbende is het
toch ook een feit dat de lokale bevolking in Griekenland voorwerpen van
verering hebben gebruikt – tholos, maskers, votiefgaven, grafgiften – die alle
wel degelijk tot dagelijkse rituelen hebben geleid. Of de objecten van die
verering –goden, koningen – ook werkelijk hebben bestaan zoals ze zijn
overgeleverd, is minstens een vraag.
DE TAAL Voorbeeld
A – α (aa)= A- a Χαλα = gala = goed
B – β (vieta) = V- v βάξο = vaso = vaas
Γ –γ
(chama) = g voor een ‘a’een
‘o’ en ‘oe’klank Γάλα=chala= melk of
J voor een ‘e’en ‘ ie’ klank γειά=jiea= hallo (ει
EN οι =ie klank)
Δ- δ (delta) = Engelse ‘th’ Διακοπεζ
=ziakopés= vakantie
Ε- ε (epsielon) = ‘e’ in pet Εκκλησία =ekklisia= kerk
Ζ- ζ (zieta) = de ‘z’ ζυμαρικά=zymarika=pasta
H – η (ieta) = ‘ie’ in niet (η)
Hλικία= ieliekiea =leeftijd
Θ- θ (sieta) = ‘th’ in het Engelse thin Θεος
= theos= god
I – ι
(jota) = ‘ie’als in niet ίσια=iesiea=
rechtdoor
K – κ
(kapa) = ‘ka’ maar voor ‘e’ en ‘ie’:kj καλημέρα=kalimera=
goedemiddag, hallo! En van de andere uitspraak het woord κερί= kjeri= kaars
Λ – λ (lamda) = ‘el’ λεμοναδα=lemonada=limonade
M –μ
(mie)= ‘em’ μαρμελαδα=marmelada=
jam
N –ν (nie)
= ‘en’ Nαι of ναι =nie (ai en ei = ie) = Nee
Ξ – ξ (ksie) – ‘ix’ Ξενοδοχείο
=ksenodogiejo= hotel
O – ο
(omiekron) = ò als in pot Ολλανδεςα=
ollandessa= Nederlands
Π - π
(pie)= pee Παρακαλω=parakalo= a.u.b.? vragend
Ρ – ρ (rho)= errrr Pυμουλκω=riemoelko=
slepen (auto)
Σ – σ (siegma)= ‘es’ tussen twee
klinkers en midden in het woord (Σ) η
σχολη ιππασιας= ie scholie ippasiejas
= de manege. In dit woord tweemaal een ‘s’ maar verschillend geschreven als σ
Middenin en aan het eind ς
Σ – ς (siegma)= ‘zet’voor
b,g,d,j,l,m,n,r. geen voorbeelden
T – τ (taf) = ‘tee’ ταζίδι=tazidi=
rondreis
Y – υ (iepsilon) = ‘ie’ als in niet Υλεροχος=ielerogos=
heerlijk
Φ – φ (fie) = ‘ef’ Φόρεμα=
forema= jurk
X – χ (gie)
= ‘ich’voor een ‘e’en ‘ie’ Χορτοσουπα=gortosoepa=
groentesoep
‘ach’ voor a,o, en oe
Ψ – ψ (psie) = ‘ps’ Ψωμί=psomie=
brood
Ω – ω (omecha) = ò als in ‘pot’ ωρα (αφιξης) ora
afieksies= aankomsttijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten