maandag 11 november 2013

Nachtzug nach Lissabon ( boek :Mercier, film August )

Als een boek verfilmd wordt moet er met het boek iets aan de hand zijn. Is de plot interessant? Is de inhoud historisch van belang? Raakt het aan een algemeen gedeeld gevoel van schuldbesef? Zit er een menselijk drama of een dilemma achter verborgen. Deze vragen komen ook op bij Nachtzug nach Lissabon van Pascal Mercier. Ik heb de film gezien en het boek gelezen maar ik beperk me hier tot de recensie van de film. Lees meer.


nRECENSIE

 

INTRIGERENDE VERFILMING VAN NACHTTREIN NAAR LISSABON  

 

Leen Moelker

 “ L’ enfer c’est les autres, “ is een aanvaard beginsel in de existentiële filosofie van Jean Paul de Sartre. De Ander beneemt je je vrijheid doordat iemand van je verlangt dat je rekening met hem of haar houdt.

In de filosofie van de schrijver Pascal Mercier, een alias voor de Zwitserse analytische filosoof Peter Bieri, is eenzelfde angst voor de Ander te bespeuren. In zijn bildungsroman Nachtzug nach Lissabon en in de film die ervan gemaakt is, demonstreert Mercier hoe het dagelijkse leven bepaald wordt door onze afhankelijkheid van anderen. Hoe vormen we desondanks onze unieke wil?  Hoe vrij zijn we in het maken van keuzes?

Korte Inhoud van de film

De leraar klassieke talen Raimund Gregorius (Jeremy Irons) uit Bern leeft een routinematig leven. Op een dag krijgt hij bij toeval een boekje in handen van de Portugese schrijver/arts Amadeu Inácio de Almeida Prado (Jack Huston) getiteld Um ourives das palavras (Een goudsmid van woorden)[1]. Onder de indruk van de tekst stapt hij ogenblikkelijk in de nachttrein naar Lissabon, en gaat op zoek naar de schrijver Amadeu.

Eenmaal in Lissabon blijkt dat Amadeu al in 1974 is overleden. Maar Amadeu’s zus, vroegere vrienden en kennissen zijn na enig aandringen bereid over hem te vertellen. Zo ontrafelt Raimund de geschiedenis van Amadeu en krijgt hij en passant inzicht in zichzelf.

Oordeel

Night train to Lisbon is een interessante film omdat hij het aandoenlijke menselijke streven naar vrijheid toont. Cinematografisch gezien zijn er ook aardige dingen over te zeggen zoals de wide-shots boven Lissabon en Spanje. De beeldwisseling is juist snel genoeg om de kijker geïnteresseerd te houden. Regisseur Bill August (won Gouden Palm in 1992) maakt het ons gemakkelijk om een eigen fabel te construeren. De paar citaten van Amadeu zijn goed gekozen omdat ze mooi de wordingsgeschiedenis van het boek illustreren. Via spannende en soms ook met drama geladen flashbacks vernemen we hoe de geschiedenis van Amadeu zich heeft voltrokken. Jeremy Irons is zeer geloofwaardig in zijn rol van leraar maar ook de overige acteurs brengen hun karakters realistisch tot leven.

Het stoorde mij echter dat in de film door Portugezen –  ook in flashbacks – Engels  wordt gesproken, zelfs door de jonge Portugese fietser die Gregorius aanreed.

Samenvattend, ik vind het een mooie film die dicht bij het boek blijft. In het boek ligt de nadruk op de tekst en taal. In de film zijn het de beelden die appelleren aan ons gevoel voor schoonheid en de behoefte aan vrijheid. Over die vrijheid en schoonheid gaat het nu verder.

Bespreking

De film Night train to Lisbon omvat een raamvertelling en een binnenverhaal. Centraal in het kaderverhaal staan de belevenissen van de hoofdpersoon Raimund Gregorius (57) die, via een tekst van een Portugese arts, Amadeu – het binnenverhaal – aangesproken wordt op zijn veel te passieve levenshouding. Hij is gescheiden omdat hem teveel saaiheid werd verweten. De enige veranderingen in zijn bestaan als leraar zijn de jaarlijkse klasvernieuwingen. Kortom, hij zegt en doet vooral de dingen die van hem verwacht worden.

Gregorius beseft door Amadeu’s woorden dat hij elk moment andere keuzes in zijn leven kan maken. Hij voegt de daad bij het woord, loopt op een dag de klas uit en neemt de nachttrein naar Lissabon. Het is Raimunds manier om in een soort rebellie zijn eigen wil te tonen –  Amadeu’s ideeën volgen en achterhalen wie hij eigenlijk is – en laat de boel de boel.

In Lissabon aangekomen zoekt hij Adriana (Charlotte Rampling) op, de zus van Amadeu die nog steeds in de praktijk woont. Hoewel zij beweert dat Amadeu nog leeft, verwijst zij Raimund naar het kerkhof. Later, op weg naar zijn hotel, wordt Gregorius door een fietser aangereden, wat hem een nieuwe bril kost. De opticien Mariana Eça (Martina Gedeck) blijkt een oom te hebben die Amadeu heeft gekend.

We volgen Raimund  op zijn wandeling door Lissabon – wat prachtige vergezichten oplevert – en op zijn boottocht over de Taag, als hij op weg gaat naar het verzorgingstehuis waar de oud-verzetsman en oom João Eça (Tom Courtenay) verblijft. Er volgen gesprekken tussen hen en zo reconstrueert Raimund de geschiedenis van de schrijver/arts Amadeu de Prado. In de filmversie leren we deze geschiedenis kennen door middel van flashbacks.

Het is 1973. Amadeu Inácio de Almeida Prado en Jorge O’Kelly (August Diehl) zijn vanaf hun studententijd – de tijd van dictator Salazar – gezworen vrienden. Jorge is inmiddels gevestigd als apotheker en Amadeu als huisarts. Met zijn vriendin Estefânia (Mélanie Laurent) is Jorge actief  in het ondergrondse verzet tegen het ultra rechtse bewind. Zij worden mede geholpen door João Eça, in het dagelijks leven pianist. Helaas werden tijdens een verhoor door ‘de beul van Lissabon’ João´s beide handen verbrijzeld. Op een avond passeert de beul van Lissabon de praktijk van Amadeu en het verzet tuigt hem daar af. Juist voordat de beul de genadeslag krijgt verschijnt de politie. Amadeu redt zijn leven, conform zijn beroepsethiek. Dit zet zijn vriendschap met Jorge en zijn relatie met de ondergrondse op scherp. Amadeu treedt uit schuldgevoel toe tot het verzet en ontmoet daarbij Estefânia. Er ontstaat spontaan een romance tussen hen waarop Jorge een wraakpoging onderneemt. Na een razzia vluchten Amadeu en Estefânia naar Spanje maar van een gezamenlijke toekomst komt het niet. Amadeu keert terug naar zijn artsenpraktijk. Op de dag van de Anjerrevolutie maakt een aneurysma een einde aan zijn leven. Hij liet een boek na  Um ourives das palavras.  

De laatste feiten verneemt Gregorius van de oudere Jorge (nu Bruno Ganz[2]) en van de oudere Estefãnia (nu Lena Olin) die hij in Salamanca opspoort.

Waarom is Gregorius zo gegrepen door Amadeu’s tekst dat hij zijn vertrouwde leven erdoor opgeeft en een ongewisse toekomst tegemoet wenst te gaan? Dat is de vraag die de kijker aldoor kwelt. We zien Gregorius in de trein. De treinreis ervaart hij door Amadeu’s boek als een metafoor voor zijn levensreis. Want hij leest (ik parafraseer): “Ik woon nu in mezelf als in een rijdende trein. Ik kan niet uitstappen. Ik kan de richting, het tempo en de spoorbaan niet uitkiezen en ik zie de machinist niet.”  Er is een besef van willoosheid en onvermogen om in het leven je eigen richting te kunnen bepalen. Gregorius was echter dat station gepasseerd want hij en ieder mens heeft immers de mogelijkheid op elk gewenst moment een nieuwe ervaring in te lassen! Dus was hij abrupt vertrokken toen hij besefte dat er altijd wel enige speelruimte is om de dingen anders te doen.

We zien hier door het personage Gregorius de filosofie van Pascal Mercier, de (scenario)schrijver, echoën[3]. Mensen hebben ontelbare wensen waarvan er maar enkele tot ‘wil’ worden verheven. Dat is in essentie van wat ‘willen’ is: kiezen uit de veelheid aan mogelijkheden. Maar die uitgevoerde wil – die dus tot een ervaring leidt – moet wel verwoord worden in taal. Die taal mag geen clichés bevatten. Naäpen hoort niet thuis in dit proces. Elk individu moet de nieuwe ervaring in een eigen idioom beschrijven en toe-eigenen. Nu leren wij onszelf kennen mede door invloed van de Ander (opvoeding, school). Hoe nodig de Ander ook is voor onze ontplooiing, hij achtervolgt ons met zijn verwachtingen en commentaren, wat onze vrije wil onvrij maakt. Daarom is het nodig eigenzinnige keuzes te maken die een maximum aan vrije wil toelaten. Daarbij kan de (kleine) speelruimte worden benut die er altijd is. Door een miniem deel van ons leven in eigen hand te nemen, leren we wie we zijn. Zelfkennis krijgen we door onze ervaringen en het devies is dan ook “Word, wie je bent!”

Gregorius beseft dat hij die kleine speelruimte nooit heeft gebruikt en dus ook niet over zichzelf heeft geleerd. Daarom gaat hij op zoek naar zichzelf door nieuwe ervaringen op te doen.

Het getuigt niet van veel oorspronkelijkheid dat Raimund het boek van een Ander nodig heeft om het onbehagen over zijn levensloop onder woorden te brengen. Maar eenmaal in Lissabon zet hij zijn queeste voort. Hij voert gesprekken met de onbekenden als Adriana, Mariana, Joâo, Jorge, Estefãnia, pater Bartolomeu (Christopher Lee) en passanten. Uit die gesprekken leert hij zichzelf beter kennen – door de reactie van anderen op hem, door de beslissingen die hij neemt, door de manier waarop hij zijn hachelijke onderneming volbrengt - hoewel hij op zoek is naar de identiteit van Amadeu. Raimund verkent de grenzen van zijn vrije wil door zich losser te maken van zijn verleden. We zien hem kris kras door Lissabon lopen, met een nieuwe bril.

Die nieuwe bril is metaforisch voor de andere kijk die Gregorius op het leven heeft. De bril verandert niet alleen zijn vermogen om – beter – waar te nemen, maar door de andere look verdwijnt ook zijn oude identiteit.

Als Gregorius uiteindelijk besluit terug te gaan naar Bern is daar Mariana Eça die hem zegt dat hij net zo goed kan blijven. Ook dan moet hij weer een keuze maken tussen blijven of weggaan. Het wordt aan de kijkers overgelaten om te speculeren over het verdere verloop van deze geschiedenis.

Slot

Schoonheid maakt het leven draaglijk en leert ons wie we zijn. Dat is de bevrijding die literatuur kan bieden,” zegt Bieri/Mercier in een interview.[4] Dit is ook de achtergrond van de film die we hebben besproken. Mercier zoekt in de literaire verbeelding een uitweg voor de abstractie in zijn vakgebied, de analytische filosofie. Het is aan ons met hem mee op weg te gaan en de vrije wil te exploreren in nieuwe ervaringen en zo tot een beter inzicht te komen in wie we zijn en misschien wel in wie we willen zijn.

 

            Middelburg, 28 juni 2013

   

    Film: Night train to Lisbon

Regie: Bille August

Duur: 111 minuten

Boek:  Nachtzug nach Lissabon van Pascal Mercier.

Cast:  w.o . Jeremy Irons, Bruno Ganz, Martina Gedeck.

Productie : C-Films o.a.

Gezien: 23 juni 2013

 




[1] Mogelijk ontleend aan Friedrich Nietzsche, Morgenrood (1881).
[2] Bruno Ganz speelt de hoofdrol als Hitler in de film Der Untergang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten