donderdag 14 november 2013

Analyse van 'Een schitterend gebrek' (Japin)

Hoewel het al weer een tijd geleden is dat Arthur Japin met zijn boek Een schitterend gebrek grote triomfen vierde, is de analyse die ik er toen van maakte nog onverkort geldig. Immers, als een mens met een gemis moet leven, zijn er twee opties. Of je vecht voor erkenning totdat je er bij neervalt, of je geeft het op tegen de overmacht. Lees meer.


ANALYSE VAN EEN ROMAN



AUTEUR                              : Arthur Japin

TITEL                                   : Een schitterend gebrek

ONDERTITEL                     : Roman AP

EERSTE DRUK                   : 2003

VIJFDE DRUK                    : 2004

OORSPRONKELIJK           : ZELFDE TITEL

OPDRACHT                        : voor Elsa

MOTTO                                : “Veel wat aanvankelijk alleen in de

   verbeelding bestaat, wordt

                                          werkelijkheid.   G.C.

BEOORDEELD          : Vijfde druk. Cultuur blogger, mei 2004

                                                 Herzien op 14 november 2013.




A. Biografie


Arthur Japin werd in 1956 in Haarlem geboren. Zijn vader was o.a.theaterrecensent. Hij groeide op in een contactarm gezin en had een eenzame jeugd. Hij studeerde Nederlands en in Londen aan de School of Dramatic Arts. Hij zong kleine rollen bij de Nederlandse Opera en bekwaamde zich in het schrijven van libretti. Japin speelde in de film “De illusionist”. In de jaren 80 ging hij naar Rome en schreef  er drama voor toneel, film en tv. Sinds kort schildert hij. Hij heeft een hekel aan ‘schijnwerpers’.


B. Werk


Romans

  1. 1997 De zwarte met het witte hart (ECI-prijs en de Lucy B. en  C.W.van der Hoogtprijs)
  2. 2002 De droom van de leeuw
  3. 2003 Een schitterend gebrek ( Librisprijs 2004, Inktaap prijs, nominatie NS publieksprijs)
  4. 2006 De grote wereld
  5. 2007 De Overgave (NS publieksprijs)
  6. 2008 Zoals dat gaat met wonderen
  7. 2010 Vaslav (nom. NS publieksprijs)
  8. 2012 Maar buiten is het feest
  9. 2013 De man van je leven

Verhalen

            1996 Magonische Verhalen (verfilmd)

            1998 De vierde wand

            2003 De vrouwen van Lemnos ( als basis voor  choreografie 3 dansgezelschappen)

Toneelstukken, scenario’s en hoorspelen. October 2013 toneelstuk Absinthe in première.


C. Mens –en levensbeschouwing


Het zelfbeeld van mensen wordt sterk bepaald door wat anderen over hen zeggen. Geloof je wat anderen van je zeggen of geloof je wat je van jezelf weet? Geloof je in jezelf?



D. Literair- historische context


In de Nederlandse literatuur wordt rond de eeuwwisseling nogal eens terug gegrepen op de traditie en historie als decor voor de geschiedenis. ( Rosenboom, Grünberg, De Loo, Haasse, Mak en Lieske o.a.) . Er wordt nieuw werk uitgegeven van buitenlandse schrijvers (Marài).


E. Korte Inhoud


Lucia Morano groeit op in de pastorale omgeving van  Pasiano bij Venetië. Haar ouders bestieren de huishouding van de Gravin en Graaf Antonio Montereales op hun kasteel. Zij  leeft tot haar veertiende jaar in een droomwereld. Haar eerste onschuldige liefde ontluikt als zij tijdens een feest op het kasteel Giacomo Casanova ontmoet. Terwijl Giacomo zich als diplomaat bekwaamt wordt zij op kosten van de gravin voorbereid op een positie in hogere kringen. Haar opvoeder/leraar, monsieur De Pompignac wil haar vanwege haar schoonheid en intelligentie laten schitteren. De Pompignac sterft nadat hij haar besmet heeft met het pokkenvirus. Zij blijft leven maar is totaal mismaakt. Ze besluit uit liefde voor Giacomo te vluchten.

Als Giacomo terugkeert verneemt hij van haar moeder dat Lucia niet meer van hem houdt.

Lucia komt via de goot bij een rijke familie terecht. Ze noemt zichzelf nu Galathée de Pompignac  Haar eruditie valt op en dat leidt tot een baan als secretaris van  Zélide Montmorency  tijdens een archeologische tocht naar Pompeï en Parijs.

Als ook Zélide sterft gaat zij naar Amsterdam en ontvangt zij (later voorname) heren. Zij verbergt haar mismaaktheid achter voiles en hoeden en in de schemering. In een Fransman die haar het hof maakt herkent zij Giacomo. Zij laat hem over haar ware identiteit in onwetendheid. Zij ontdekt dat hij slechts haar jeugdbeeld adoreert en haar feitelijke verschijning afzichtelijk vindt. Hierop besluit zij in te gaan op de uitnodiging van een klant en vertrekt (zwanger van Giacomo) naar New York.  



F. Genre


Historische roman bestaande uit elementen fictie en secundaire literatuur die situaties en belevenissen van de personages ondersteunen.


G.Structuur


De roman heeft 239 bladzijden . Er is een Proloog ,Drie Delen en een Ten Slotte

Deel 1             “Het voordeel van de Liefde” bladz.15-74, 7 hoofdstukken

                        Amsterdam ,Pasiano

Deel 2             “Een schitterend gebrek” bladz.75-149 6 hoofdstukken met Proloog

                         Pasiano, Bologna, Pompeï,Vincennes, Parijs

Deel 3             “Theatrum Amatorium” bladz.150 -235 7 hoofdstukken met Proloog

                         Amsterdam

Deel  4                        “Tenslotte” bladz.236- 239


Herinneringen worden afgewisseld met authentieke beschrijvingen van situaties. Lucia vertelt haar levensverhaal totdat een nieuwe episode in haar leven aanbreekt. De eerste 23 jaren van haar leven vormen het kaderverhaal van de roman.

De start van het verhaal is in medias res.

H. Vertelsituatie en Perspectief


Er is een ik-verteller die de gehele geschiedenis vertelt in de onvoltooid tegenwoordige tijd en de onvoltooid verleden tijd. Sommige dialogen zijn identiek aan de oorspronkelijke omdat ze stammen uit oorspronkelijke (secundaire) literatuur.

De focalisatie wordt nimmer afgestaan.


I Stijl


Kenmerkend zijn de vele korte zinnen en snelle dialogen die het verhaal vaart geven. Kenmerkend is het sobere taalgebruik. Door de focalisatie bij het ik-personage te leggen volgen wij haar erudiete gedachtegang naar de diepte van de geschonden ziel. Dat is hier en daar meeslepend en realistisch, soms  hartelijk.


J. Thematiek


Illusie en desillusie

Doorzettingsvermogen en wilskracht

Liefde

Zelfopoffering

Dynamiek van de Verlichting

Met een knipoog naar Schopenhauer:  Medelijden met het leed van de ander. De natuur als uitdrukking van de wereldwil krijgt haar zin: Lucia is een krachtpatser en moet zich dus voortplanten.

Van de nood een deugd maken


K. Tijd


Verhaalheden: het jaar 1758

Verhaalverleden/toekomst :  plm 1720- 1802

De vertelde tijd is evenredig verdeeld tussen heden en verleden


L.Ruimte


Omgeving  Venetië Pasiano Bologna Pompeï Vincennes/Parijs Amsterdam


Psychologische ruimte : Geïsoleerde personages


  • ik-personage eerst in paradijselijke droomwereld
  • aansluitend in een maatschappelijk isolement gebracht
  • Later opgesloten in de schemerzone van de boven- en onderwereld

Bladzijde 235 : Ik heb losgelaten. Ik ben niet ondergegaan.


M. Personages


Lucia Moreno, alias Galathée de Pompignac

Giacomo Casanova, alias Monsieur le chevalier Seingalt

Antonio Montereales met zijn vrouw en mecenas van Lucia        

Monsieur De Pompignac, leraar

Familie Morando Manzolini Professor te Bologna ,ving Lucia op

Zelide Montmorency, Ving vervolgens Lucia op gaf haar een baan

Mister Jamieson, klant en toekomstig echtgenoot van Lucia


N. Bijzonderheden


“Een Schitterend gebrek “ is bekroond met de Libris Literatuurprijs 2004


O. Titelverklaring

Het gebrek is de mismaakte status van de hoofdpersoon. Door het niet-normale als uitgangspunt voor een normaal leven te nemen ontstaat zo een schitterende toekomst.


P. Receptie

Volkskrant 21 april 2004  ( Arjan Peters) : …”gladde kitsch”…

Vrij Nederland “Een rijke roman”

NRC Een superieur literair machtsvertoon


Q. Intertekstualiteit


De geschiedenis van Giovanni  Giacopo Casanova zoals verteld door Casanova zelf in Histoire de ma Vie

De geschiedenis van de familie Morandi Manzolini , Universiteit van Bologna

Opgravingsverslag Herculaneum

Het Amsterdams Hoerendom van Lotte van de Pol ( zie Ritueel en Symboliek!!)

Arlekijn Hulla Jacques Japin 1747


R. Sociaal historische, economische  en politieke context

Het midden van de achttiende eeuw  was in vele opzichten een keerpunt in de geschiedenis. De agrarische economie keerde ten goede, de welvaart nam toe, de demografische revolutie zette in met een dramatische daling van het sterftecijfer. Dat laatste was o.a. te danken aan de verbeterde voeding( de aardappel ging graan vervangen) en het uitblijven van epidemieën.

Filosofische uitgangspunten van denkers als Voltaire, Rousseau  maar ook de ideeën van Hume en Locke en de Deïsten werden populair onder de elite. Was het natuurrecht niet voor iedereen geldig? De macht van de vorst kon alleen bestaan op basis van een sociaal contract met de onderdanen.  De Verlichting was aangebroken.

In 1759 verscheen de Encyclopedie van d ‘Alembert en Diderot. Literatuur ging over de Sturm und Drang periode(Goethe, Rousseau), de mode schreef een pruik voor, de Spaanse molensteen werd vervangen door de individuele Franse zwierige hoed en draperie.

Ook politiek was het een roerige tijd. Engeland, Oostenrijk, Frankrijk, Pruisen en Rusland waren met elkaar in wisselende samenstellingen in conflict. Het Ancien Regime heerste nog wel maar stond onder druk. De bureaucratie ( instituten, ambtelijke organen) verving vooral in de periferie steeds meer de absolute vorst bij beslissingen en een zelfbewuste generatie kwam op. Niet langer was uitsluitend de geboorte (de komaf) bepalend voor de maatschappelijke positie maar de eruditie. Opvoeding en onderwijs waren de sleutelbegrippen van de nieuwe elite . Die wilde dan ook de status die daarbij hoort. Sommige absolute vorsten pasten zich aan. Catharina De Grote, Jozef  II en Frederik de Grote van Pruisen voerden een verlicht beleid. Lodewijk 15e en 16e niet. Italië bestond uit verschillende zelfstandige stadstaten en grotere regio’s w.o. het (Habsburgse) koninkrijk Napels  en de kerkelijke staat..

De nadruk op de rede lokte de romantiek uit. Tijdens de Atlantische Revolutie (R.R.Palmer) werd de basis gelegd voor de verdere individualisering van de maatschappij.



S. Effecten


Omdat een ik-personage het verhaal vertelt is een objectieve identificatie niet mogelijk. De feiten geven wel aanleiding voor sympathie met de hoofdfiguur in haar struggle for life.

Impliciete ironie bevat het verhaal voldoende. De keurige elite heeft officieel geen boodschap aan het slechte gedrag maar ondertussen…..

Door de vertelsituatie  komen we tamelijk snel achter het  plot. Toch duurt het nog tot de laatste bladzijden voor zich dat geheel heeft ontwikkeld. Er is dus een zekere spanning in het verhaal  hetgeen nieuwsgierig maakt naar de toedracht.

                                   

T. Interpretatie


Bij de interpretatie van het boek gaat het om de vraag of er een bepaalde betekenis is verborgen. Er zijn schrijvers (Thea Beckman) die gewoon een leuk spannend verhaal willen vertellen. Heeft Japin dat ook willen doen of laten zich betekenislagen onderscheiden en is er meer diepgang?

Ten eerste is de keus voor een historische figuur uit de achttiende eeuw als Casanova passend in het tijdsbeeld anno 2004 . Veel schrijvers hebben er een voorkeur voor om een geschiedenisfeit als uitgangspunt voor hun verhaal te nemen.  De basis van het verhaal komt uit de memoires van de achttiende eeuwse avonturier Giovanni Giacopo Casanova. Eén van zijn kortstondige jeugdliefdes wordt  door de auteur van “Een schitterend gebrek” tot hoofdpersoon van dat boek verheven.

Ten tweede wordt de vertelsituatie gebruikt om de karakterisering te sturen. Het ik-personage staat het woord niet af en dus krijgen wij alleen via  haar zicht op andere personages. Daardoor kan gemakkelijk medelijden met de hoofdfiguur  ontstaan en anderzijds  een streng oordeel rijpen over anderen en vooral over de fatsoensrakkers: dus mensen die altijd wat over anderen te zeggen hebben!!

Ten derde levert de stijl  een bijdrage aan een beter  begrip voor de motieven van het ik-personage en wellicht ook voor die van  de auteur. De eenvoud daarvan zoals kenbaar in de woordkeus, de korte zinnen, de realistische dialogen , de heldere en beeldende weergave van situaties, sluit goed aan bij ons eigen systeem waarmee we anderen karakteriseren..

Ten vierde valt uit de psychologische ruimte af te leiden dat  de personages in een zeker isolement leven, hetgeen ongetwijfeld betekenis heeft voor de individualiteit en het levensbeginsel van de auteur. Die voorkeur voor mensen die eronder lijden op hun uiterlijk te worden beoordeeld – een zelfervaring van de auteur - blijkt ook nog eens uit een interview in het Elsevier Thema nummer mei 2004 .

Voorts worden  thema’s als illusie en desillusie en liefde tot drijfveren van het menselijk bestaan uitgewerkt. Zo wordt ons voorgesteld dat het leven  hard is en meedogenloos  en alleen te leven met behulp van een bovenmatige doorzettingsvermogen en  grote zelfopoffering.

Tenslotte  kan  het verhaal worden geïnterpreteerd als een tijdloze geschiedenis. Immers,  de keuze van het decor, de eeuw der Verlichting, bevat een impliciete boodschap bestemd voor ieder mens in welke tijd ook. Er is altijd ontwikkeling en vooruitgang. Daaraan kan men slechts deel  hebben door zich volledig te werpen op de mogelijkheden die voor ieder persoonlijk in zijn of haar tijd en omstandigheden liggen opgesloten .

Geloof in jezelf en ga niet af op wat anderen van je zeggen.  

Middelburg, 25 januari 2015 (revisie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten