Bijgaand mijn analyse. Helaas bleek de oorspronkelijke opmaak niet geheel te handhaven.
Dit essay is eerder verschenen in het blad Nehalennia nummer 179, voorjaar 2013, een uitgave van de Werkgroep Archeologie en cultuurhistorie van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen in Middelburg. Bovendien staat het te lezen op de website van De Vleeshal in Middelburg.
nARCHITECTUUR
KUNSTWERK
VAN YONA FRIEDMAN DEFINITIEF IN ZEELAND
Leen Moelker
In Zeeland bewaren
we al sinds eeuwen vele kunstschatten en naturalia. Sindsdien kunnen we er onze
geschiedenis mee ordenen. Ook kennis vermeerderen en inzicht verwerven is
altijd al het doel van het verzamelen geweest. Dus vergaren we ononderbroken
mooie dingen. Van het openbare bezit kan iedereen kennis nemen tijdens tijdelijke
of permanente tentoonstellingen. De tentoonstelling Lievelingen (2010) van het Zeeuws Museum is daarvan een
goed voorbeeld.
Toch wisselt het
Zeeuwse kunstbezit regelmatig van samenstelling door schenking of aankoop. Dat
is interessant want daarin reflecteert ook de tijdgeest.
Zo kwam recent de
Stichting Beeldende Kunst Middelburg (De Vleeshal) in het bezit van een
buitengewoon opvallend kunstwerk. Het is gemaakt naar een idee van de
internationaal vermaarde architect Yona Friedman en draagt de naam Iconostase 150.
Wie is de maker ervan en wat beoogt hij? Welke betekenissen kunnen we er zelf aan geven? Welke functie zou Iconostase 150 voor Zeeland kunnen hebben? Waarom is dit kunstwerk aangekocht?
Van
15 september 2012 tot 16 december 2012 werd in De Vleeshal in Middelburg de tentoonstelling Architecture without Building gehouden. Centraal daarin stond het
door de architect Yona Friedman
ontworpen kunstwerk Iconostase 150.
Voor de materialisatie ervan werkte hij samen met de Franse fotograaf en
filmmaker Jean-Baptiste Decavèle (1961* Grenoble). Het bijzondere aan deze
expositie was dat het publiek eigen objecten kon aanleveren zodat die binnen de
constructie tentoongesteld konden worden.
Iconostase 150 fungeerde zo als een uitbreiding op de museumfunctie en
de architectuur van De Vleeshal. Aansluitend is Iconostase 150 te zien geweest in Antwerpen en binnenkort keert de
installatie, na die internationale presentatie, naar Middelburg terug.
2. Iconostase 150, hoe ziet het werk er uit?
Uit 482
stalen ringen van Ø 150 cm is een
constructie met geometrische figuren gemaakt. De ring bestaat uit een stalen buis Ø 21,3 mm. Elke ring weegt 4,5 kg. Het werk bestaat uit 4 modules van 12
ringen die samen een bolvormig twaalfvlak vormen (sferische polyhedron).
Aangesloten aan de zijden van de regelmatige twaalfvlakken zijn doorlopende
ringconstructies aangebracht, namelijk 23 modules van 6 ringen (sferische
kubussen) en 74 modules van 4 ringen (sferische tetraëders). De volgorde van de
figuren is willekeurig maar ze vullen wel de ruimte (Fig. 1).
In deze opstelling is het kunstwerk dus geheel aangepast aan de beschikbare ruimte in De Vleeshal. De constructie kronkelt als het ware door het museum en neemt daarbij steeds in volume toe. Alle geometrische figuren zijn successievelijk als zelfstandige elementen toegevoegd. Nergens is te zien dat een ring gemeenschappelijk gebruikt wordt. Uiteindelijk bereikt het werk een maximale lengte van 31,5 meter, een breedte van 8,60 m en een hoogte van 5,40m.
In deze opstelling is het kunstwerk dus geheel aangepast aan de beschikbare ruimte in De Vleeshal. De constructie kronkelt als het ware door het museum en neemt daarbij steeds in volume toe. Alle geometrische figuren zijn successievelijk als zelfstandige elementen toegevoegd. Nergens is te zien dat een ring gemeenschappelijk gebruikt wordt. Uiteindelijk bereikt het werk een maximale lengte van 31,5 meter, een breedte van 8,60 m en een hoogte van 5,40m.
Het staal is onbewerkt en kan dus door
atmosferische invloed gemakkelijk roesten. Dat is volgens Friedman ook geen
probleem. Basismaterialen gedragen zich nu eenmaal zo. De constructie kan
oneindig worden uitgebreid door modules toe te voegen.
Aldus ontstaat een nieuwe combinatie van
tijd en (on) begrensde ruimte.
Voor
de beoordeling van de constructie is het van belang om te bepalen of we kunnen
spreken van een kunstobject (een ruimtelijk lichaam) of van een dragende
staalconstructie en hiermee dus op het terrein van de architectuur komen. Het
is duidelijk dat we hier van ‘kunst’
spreken. Immers, het betreft hier een speciaal voorwerp dat door een creatieve
impuls is ontstaan en waarbij de uitvoering van het kunstwerk ondergeschikt is
aan het idee, het concept, dus is het een voorbeeld van conceptual art.
Letten we op de functie die Iconostase 150 had in de tentoonstelling
Architecture without building (sept.
- dec. 2012), dan is het toen duidelijk een voorwerp van architectuur geweest.
Binnen de muren van De Vleeshal ontstond door de daar geplaatste
ringenformaties tijdelijk een extra ruimte. Het publiek had die nieuwe ruimte
in het museum gevuld met objecten, met bijvoorbeeld een gedekt tafeltje; een
leporello met foto’s van een ander Middelburgs kunstproject, Façade; een kunstwerk van rioolbuis,
dozen in allerlei vormen en maten
enzovoorts. Precies wat in een volksmuseum gebeurt. In figuur 1 is dat
goed te zien.
Maar kijken we wat scherper naar die
bijzondere geometrische buisconstellatie dan kan toch niet zomaar worden
besloten tot een fraaie bouwkundige constructie. Want wat is de bedoeling van
de geometrie? Wat betekent de naam Iconostase 150? Waarom is het zo gemaakt
en niet anders? Wat beoogt de maker
ermee? Kortom, vragen die verder gaan dan een zoektocht naar architecturale
functies. Ik zal Yona Friedman daarover later zelf aan het woord laten maar
eerst volgt de verkenning van een mogelijke betekenis.
3. Iconostase 150 een interpretatie
Het
was niet vreemd om in De Vleeshal dit reusachtige kunstwerk met de naam Iconostase 150 aan te treffen. Er zijn
daar wel eerder grote objecten te zien geweest.
In de titel van het kunstwerk, Iconostase 150 ontdekken we direct een
aanwijzing voor de betekenis ervan. ‘150’ staat voor de diameter van de 482
ringen die alle 150 centimeter tellen. De term ‘Iconostase’ stamt uit de
Middeleeuwen en slaat op een wand met
iconen – beelden van heiligen – die in Grieks-orthodoxe kerken de ruimte voor
het altaar afsluit.
Het vergt misschien enige moeite maar het
is toch mogelijk om in dit stalen kunstwerk een
etalage te zien. Dus een ruimte waarin dingen gepresenteerd kunnen
worden, net zoals aan de houten wanden van de iconostase en net zoals het de
functie is van De Vleeshal dingen te tonen.
Maar wat wordt hier aan het publiek voorgesteld? Natuurlijk eerst het
kunstwerk zelf. Daarnaast waren het tijdens de tentoonstelling Architecture without building ook de
bijdragen van gewone mensen. Precies de categorie deelnemers die Friedman aan
het woord wil laten.
In essentie representeert het werk echter
zichzelf. Dat zal opnieuw blijken als het dit jaar andermaal in Middelburg zal
worden opgesteld. Maar welk verhaal vertelt Iconostase
150 eigenlijk?Het kunstwerk heeft de geometrische figuur de cirkel als basis. Ik denk dat Friedman de ring als uitgangspunt heeft genomen omdat deze verwijst naar een voortrollende beweging en naar tijdloosheid. In zijn Protein structures (1992) heeft Friedman de veranderlijke ringconstructies uit de proteïne moleculen ook al nagebootst.[1] En die veranderlijkheid en onzekerheid in de wereld zijn de concepten, van waaruit de architect zijn ontwerpen opbouwt.
In het onbewerkte staal herhaalt Friedman
zijn voorkeur voor het gebruik van eenvoudige gemakkelijk verkrijgbare
basismaterialen. In India gebruikte hij in 1982 bijvoorbeeld bamboe en zelfs
gras in een project voor arme mensen.[2]
Zelforganisatie en bouwen met lokaal aanwezige materialen waren daarbij de
leidende beginselen.
Met de ringen zijn verschillende
geometrische structuren opgebouwd. Het is van belang vast te stellen dat elke
individuele structuur (de sferische piramide, kubus en de twaalf vlaks vorm)
hier volledig zelfstandig functioneert. Met andere woorden hoe verschillend
ook, elk onderdeel heeft zijn specifieke plek in het geheel. Het is niet
moeilijk om hierin een verwijzing te lezen naar onze maatschappij en de
onmisbare rol van het individu of de groep individuen daarin. Zo verwijst het
kunstwerk ook naar de noodzakelijkheid van het samenwerkingsverband. En de
geometrie van de in elkaar grijpende figuren herinnert aan de schoonheid van de
klassieke verhoudingen in de kunst en architectuur.
Iconostase 150 kan moeiteloos
worden vergroot (of verkleind) en de constellatie zou zelfs tot buiten De
Vleeshal kunnen worden uitgebouwd. Die veranderlijkheid – van vorm, van volume,
van richting – heeft bij Friedman een speciale betekenis. De wereld is geen
statische massa die er nu eenmaal is. Nee, het kolkt en het bruist erin en de
mensen geven daar vorm aan, individueel of groepsgewijs, ieder op zijn eigen
plek. Maar hoe chaotisch het leven ook lijkt, de basisstructuren zijn geordend
in vaste patronen – in dit kunstwerk verbeeld door de geometrische figuren –
van waaruit de mens zijn wereld zelf inricht.
In
de dramatisch complexer geworden structuren in de wereldsamenleving heeft Yona
Friedman toch zicht gehouden op de onderliggende systemen. Hij verkent de
grenzen van de groei zoals van een stad, van de voedselvoorziening, van het
waterwinningssysteem en hij toont zich voor de oplossing ervan een visionair.
In onze tijd is het ondergronds bouwen of overdekken van transportassen gewoon,
al is de aanblik futuristisch. In De Vleeshal gebeurt iets soortgelijks als we het kunstwerk onderzoeken en ontleden.
We begrijpen de structuur van Iconostase150
– in de cirkel en de buisconstructies met kubussen (Fig.2), piramides en
regelmatige twaalfvlakken – en kunnen daarop voortbouwen op een manier die
ons aanstaat.
We
behoeven ons niet te storen aan de grenzen van De Vleeshal hoe mooi maar
hermetisch het stergewelf en de muren van het gebouw ook zijn. Alles is
mogelijk.
Samengevat
kan Iconostase 150 een kunstwerk of
een architectuurontwerp zijn. In beide gevallen spoort het aan om buiten onze
grenzen te denken.
4. Yona Friedman de visionaire architect
Yona
Friedman werd op 5 juni 1923 in Budapest (Hongarije) geboren. Na de middelbare
school studeerde hij aan de Technische Universiteit Budapest. Onder de Duitse
bezetting belandde hij tijdelijk in de gevangenis. Hij week via Roemenië uit naar Israël en
vervolgde daar zijn studie aan de Technion in Haifa. Friedman behaalde in 1949
zijn papieren als architect en daarna ondernam hij verschillende studiereizen
door Europa. Hij is gehuwd geweest met Denise Charven (†), filmeditor van
beroep en heeft twee dochters.
Friedman interesseerde zich aanvankelijk
voor de simpele buiswoningen van de eerste Israëlische kolonisten als concept
voor flexibele prefab-huizen. Ook bouwde hij in zijn architectuurfilosofie
voort op een idee van professor Konrad Wachsmann, die ontwerpen maakte met
futuristische ruimteconstructies, de zogenaamde space-frames. Op het 10e Internationale Congres van Moderne Architectuur (ICMA) in Dubrovnik 1956 presenteerde de architect zijn concept van L’ Architecture Mobile.[3] Kern daarvan was La Ville Spatiale een stedenbouwkundig concept van superstructuren.[4] In 1957 vestigde Friedman zich in Parijs en vond daar Le Corbusier[5] die hem in zijn plannen en ontwikkeling aanmoedigde.
In 1957 vormde hij met geestverwanten de Group d’ Études d’ Architecture Mobile (GEAM) en oriënteerde hij zich op het structuralistische werk van de Nederlandse architecten Jacob Bakema, Aldo van Eijk en Gerrit Rietveld.
Friedman kent aan het individu een
sleutelrol toe bij de indeling van de ruimte. Toekomstige gebruikers dienen hun
woonruimte zelf te kunnen inrichten. Zijn aparte benadering van de
stadsontwikkeling - de ruimte door leken te laten vullen en superstructuren
bouwen over bestaande gebouwen heen - bracht hem in contact met de UNESCO[6]
en de RAAD VAN EUROPA.[7] Hij kreeg diverse opdrachten om voor
niet-deskundigen geschikte handleidingen te ontwerpen ten behoeve van
(zelf)bouw projecten.[8]
Inclusief voor het watermanagement in droge gebieden.
In 1962 ontving hij een Gouden Leeuw op het
Filmfestival van Venetië voor zijn animatiefilm Annalya tou Bari met verhalen en legendes uit Afrika.
In 1970 presenteerde hij op de Wereld-Expo
in Osaka zijn space-chain structuren gebaseerd op de cirkel. Dit kreeg in 1987
een vervolg met een space-chain paviljoen in het Museum without Doors. In 1991 maakte hij ontwerpen voor
doe-het-zelf-meubilair ook volgens de space-chain techniek. [9]
Yona Friedman heeft tot op hoge leeftijd
wereldwijd colleges gegeven over zijn zienswijze op stadsplanning en
stedenbouw. Die ideeën zijn hieronder onderwerp van bespreking.
5 De
architectuurfilosofie van Yona Friedman
Ondanks
zijn vele ideeën en publicaties over stedenbouw heeft Friedman maar enkele
projecten ook daadwerkelijk gerealiseerd. Hij is dan ook vooral te
classificeren als een theoreticus op het terrein van infrastructuur en
transport. Als architect moeten we hem plaatsen tussen de utopisten die
nadenken over een volstrekt harmonieus leven in een ideale ruimte.[10]
En inderdaad, Friedman voelde zich sterk verwant met Constant Nieuwenhuis
(1920-2005) die met zijn utopie-project New
Babylon (1954-1969) in Nederland pleitte voor een volledige vrijheid van
het individu. Een andere kunstenaar met wiens ideeën Yona Friedman
sympathiseerde was Kurt Schwitters (1887-1948). In diens Merzbaucyclus vond Friedman dezelfde waarden – gebruik van
eenvoudige materialen en die willekeurig gestapeld – als waar hij van uitging in de architectuur.
Kenmerkend voor Friedman is zijn uitspraak over de stad: “ Similarly, the city
is a process, not a product.”[11]
In
het werk van Friedman kunnen twee thema’s worden onderscheiden:
- Het ontwerpen
van een fysieke wereld.
Dat
kreeg een uitwerking in wat hij noemde L’ Architecture Mobile. Uitgangspunt
hierbij is dat alle elementen van een bouwwerk - de materialen, de inrichting, de inbreng van
gebruikers – vrij te combineren zijn. Door over bestaande bouwlichamen heen te
bouwen is nauwelijks extra ruimte nodig,
kan die ruimte flexibel worden ingedeeld en zijn er geen grenzen aan de
mogelijkheden om uit te breiden.[12]
- De
onvoorspelbare invloed van het individu op zijn omgeving.
Friedman
heeft de nodige kritiek gehad op zijn architectuurfilosofie zoals van de
architectuurhistoricus Reyner Banham (1922-1988).[14] Maar hij
heeft vooral in de kunst veel invloed gehad. Dat is onder anderen te zien in
het werk van de Argentijnse kunstenaar Tomàs Saraceno (*1973) bijvoorbeeld in
diens Cloud City. In 2009 heeft Yona
Friedman zijn werk op de 53e
Kunst Biënnale van Venetië gepresenteerd. Hij heeft daar laten zien welke
relatie er is tussen de harmonieuze en ideale dus als utopisch voorgestelde
wereld en het aardse bestaan van het individu.[15]Maar in de architectuur is hij slechts een
voetnoot gebleven.[16]
Dat komt omdat Friedman zich vooral bezig houdt met projecties. De mens in het
bouwproces staat eerder centraal en minder het eindproduct. Ook zijn
volgelingen exploreren de spanning tussen persoonlijke idealen en grote
denksystemen die zich op een betere samenleving richten. Allen hebben een
onvoorwaardelijk geloof in het vermogen van de individuele mens. Tijdens het
bouwproces behoeft die energie alleen maar gebundeld worden.
Een ander kenmerk van Friedmans denken is met de term ‘onzekerheid’ aan te duiden. Niets is voorspelbaar, alles in de wereld verloopt contingent en dus is planning zinloos. Dat geldt speciaal voor het gedrag, de mening en de attitude van het individu. Architecten moeten daarom actief gebruikersparticipatie toelaten.[17]
Samenvattend gesteld ziet Friedman het
bouwproces als een sociologisch fenomeen. Zijn architectuurontwerpen richten
zich op een harmonieus menselijk bestaan in een ideaal, dat is utopisch
universum. Bij de realisatie van bouwplannen dicteert het individu de
invulling. Ondeskundigheid is geen probleem want daar wordt door middel van
handleidingen in voorzien.Een ander kenmerk van Friedmans denken is met de term ‘onzekerheid’ aan te duiden. Niets is voorspelbaar, alles in de wereld verloopt contingent en dus is planning zinloos. Dat geldt speciaal voor het gedrag, de mening en de attitude van het individu. Architecten moeten daarom actief gebruikersparticipatie toelaten.[17]
6. Samenvatting en
conclusie
We
hebben hierboven het kunstwerk Iconostase
150 besproken. En we concludeerden dat Yona Friedman een futuristische
visie op de wereld heeft. Planning is niet nodig, vindt hij, want het is een
illusie te menen dat de wereld maakbaar is. Oplossingen van de grote
vraagstukken in de wereld zijn mogelijk door de spontaan geuite menselijke
ideeën te gebruiken en architecten bijvoorbeeld moeten daarbij niet
voorschrijven maar begeleiden.
In het space-chain kunstwerk van Friedman,
dat De Vleeshal in Middelburg heeft aangekocht bespeuren we iets van deze
filosofie. Want een uitbreidbare stalen
buisconstructie bevat drie herhaalde en aaneengeregen geometrische figuren – de
sferische piramide, de kubus en het regelmatige twaalfvlak – die aan elke
omgeving kan worden aangepast. Deze flexibiliteit correspondeert met de oproep
van de bedenker ervan om de bestaande denkkaders te verlaten en nieuwe
mogelijke ruimtes (spaces!) te exploreren.
Ook andere eigenschappen van het kunstwerk als de geometrie, de structuur en de vrije vorm verwijzen naar zijn menselijke pendanten van schoonheid, ordelijkheid en oorspronkelijkheid. En wie het ook betreft, elk individu wordt erdoor aangemoedigd zijn of haar creatieve impulsen te ontwikkelen en ze ten behoeve van de gemeenschap in te zetten.
Ook andere eigenschappen van het kunstwerk als de geometrie, de structuur en de vrije vorm verwijzen naar zijn menselijke pendanten van schoonheid, ordelijkheid en oorspronkelijkheid. En wie het ook betreft, elk individu wordt erdoor aangemoedigd zijn of haar creatieve impulsen te ontwikkelen en ze ten behoeve van de gemeenschap in te zetten.
7. Iconostase 150 definitief in Zeeland
In
Zeeland wordt onder nieuwkomers wel eens gefluisterd dat in deze provincie alle
wegen op een zeedijk uitkomen. Het is een metafoor voor de mening dat nieuwe
ideeën en gedurfde voorstellen steeds gedempt worden door traditionele
opvattingen en de weerstand tegen verandering.
Met de aankoop van het kunstwerk Iconostase 150 wordt echter het
tegendeel bewezen. Want het vergt moed om in tijden van crisis te investeren in
een object dat zijn betekenis ontleent aan zelfkritiek. Het is duidelijk dat dit aangekochte conceptuele kunstwerk niet gerust stelt. Misschien is wel de boodschap dat Zeeland niet kan berusten in wat het overkomt. Iconostase 150 houdt ons voor ogen de hand aan de ploeg te slaan, buiten de grenzen van het mogelijke denken, te veranderen wat nodig, en te behouden wat goed is.
Zeeland
mag er trots op zijn dat aan het provinciaal kunstbezit een dergelijk kunstwerk
is toegevoegd.
Middelburg, 8 december 2012.
[1] Sabine Lebesque, Helene
Fentener van Vlissingen, Yona Friedman,
structures serving the unpredictable (Rotterdam 1999) 96.
[2]Lebesque, Yona Friedman, structures serving the unpredictable, 79.
[3] Hans Ulrich Obrist, Yona Friedman (Köln 2007) 125.
[4] Yona Friedman: “C’ est la raison d’
être de l’ architecture mobile. Bien entendu, le terme l’ architecture mobile”
ne signifié pas la mobilité des constructions en leur totalité, mais leur
disponibilité pour tous usages
d ‘une société mobile,” L’
Architecture Mobile (Paris 1958) 13.[5] Le Corbusier’s architectuur kende vijf uitgangspunten waaronder La façade libre, Le plan libre en Les pilotis.
[7] Yona Friedman, Het is uw stad – Weet hem te beschermen (Raad van Europa 1975)1-105.
[8] Het Lycée David d’Angers, Angers (1978) en Museum of Simple Technology in Madras (India), 1982 zijn volgens deze methode door de lekengebruikers gerealiseerd.
Een gefilmd interview met Yona Friedman is te vinden
op:
[9] http://www.archined.nl/en/interviews/2012/architv-yona-friedman-you-are-obliged-to-stay-mainstream/
[10] http://www.yonafriedman.nl/[9] http://www.archined.nl/en/interviews/2012/architv-yona-friedman-you-are-obliged-to-stay-mainstream/
[11] Obrist, Yona Friedman, (Köln 2007) 63.
[12] Lebesque, Yona Friedman, structures serving the unpredictable,11.
[13] Obrist, Yona Friedman, 54.
[14] Sarah Deyong, ‘Memories of the urban future: the rise and fall of the megastructures’ in: Museum of Modern Art New York, red., The changing of the avant-garde, visionary architecture drawings from the Howard Gillman Collections (New York 2003) 23-36, aldaar 30.
[15] Op de Biënnale van Venetië 2009 heeft Friedman La Ville Spatiale getoond. Een space-chain grid in de vorm van een reusachtig net was tegen een hoog plafond opgehangen, en deels gevuld met kartonnen dozen. Die dozen verwezen naar de gebouwen in de fantasiestad. Bezoekers van deze ‘stad’ zullen zich eronder nietig hebben gevoeld. http://www.yonafriedman.nl/?page_id=1219&wppa-album=108&wppa-photo=968&wppa-occur=1
[16]Tim Abrahams, ‘Interview >>> Yona Friedman’ Blueprint, London’s magazine of design architecture and style (July 2009) 40-44, aldaar 44.
[17] Abrahams, Interview>>>Yona Friedman, 40-44 aldaar 43.
Summary
We mentioned the work and the
futuristic vision of the most famous architect Yona Friedmann. Friedmann’s theoretical approach includes a strong
aversion against planning and he names it an illusion to assume the world can
be totally controlled.
Problems with building the
city are solved by user participation based on free delivered opinions. Architects have to coach people
instead of predict their way of thinking.
This philosophy comes also to
surface in the space-chain artwork Iconostase
150, bought in 2012 by the Middelburg based Museum De Vleeshal.
This piece of art with 482
steel ring tubes of Ø 21,3 mm and a diameter of 150cm measures 30,5x 8,60x5,40m.
The ring tubes form repeatedly together three geometric figures which are
connected to each other in a contingent way (a spherical pyramid, cube and a
regular polyhedron). Any space can be filled in with this kind of
constellation. This flexibility corresponds with the call of the originator, to
leave the existing thinking frames behind you and to explore new possible
spaces in problemsolving.
This will certainly lead to
cooperation between individuals who are willing to create a better world. And,
by means of this artwork either collectives or individuals, all people are
invited and encouraged to develop their creative thoughts in favour of their
society.
Naam: Iconostase 150
Concept: Yona Friedman
Datering: 01 – 09 – 2012
Opdracht: Stichting Beeldende Kunst Middelburg (De Vleeshal)
Techniek: Space-chain
Afmeting: Ringen Ø150cm Dikte 21,3mm, Gewicht 4,5 kg. Maximale afmetingen L 31,50mxB 9,50mxH 5,40
Materiaal: Onbewerkte stalen buizen van Ø21,3cm
en tape.
Vorm: installatie
|
Op 14 december 2013 is een losbladig boek verschenen zonder titel en zonder kaft waarin dit werk een prominente plaats heeft gekregen te midden van een overzicht van Friedmann's werk. De bedoeling ervan is dat "Iconostase 150" voorgaat in een continu proces van ideevorming. Het werk is tot februari 2014 te zien in Como, Italië.
BeantwoordenVerwijderen