Fig.1 Marinus Boezem bij de opening van 'zijn' tentoonstelling in Middelburg 11 april 2015. Foto Leen Moelker.
Op zaterdag 11 april 2015 was de aftrap met de performance Het syndroom van Stendhal, op zoek naar een archetypisch beeld van schoonheid 2002-2015, eenmalig opgesteld in de VLEESHAL te Middelburg (zie onder en Fig.2). En natuurlijk met toespraken van Roos Gortzak, directeur van de Vleeshal en van de Commissaris van de Koning de heer Polman, de burgemeester van Middelburg de heer Bergman en kunstenares mevrouw Van Grävenitz.
op zoek naar een archetypisch beeld van schoonheid 2002-2015, 11 april 2015, 2 rijen van 10 moeders en kind, 30 m,
De Vleeshal, Middelburg. Foto Leen Moelker.
Als u inmiddels denkt waarom u dat zou moeten weten herinner ik u eraan dat Marinus Boezem een belangrijke vertegenwoordiger is van de conceptuele kunst met wortels in de jaren zestig van de 20e eeuw. Hij maakte in Almere de opzienbarende Groene Kathedraal in het landschap en mocht voor toenmalig Koningin Beatrix een kunstzinnige kathedraal bouwen in de bossen van 't Loo. Dus alleszins de moeite waard om ons hierin wederom te verdiepen.
Het programma luidt als volgt
11 april Opening
16 april Lezing door Frits de Coninck en rondleiding
17 april Symposium "Time is an Empty Bottle of Wine"
21 april Filmprogramma in het filmmuseum in Amsterdam Eye
26 april De Porsche Academie: Symposium over "De zin van het kunstonderwijs"
29 april Jongeren College, jongeren in gesprek met Marinus Boezem
9 mei Performance Frances-Marie Uitti en Marinus Boezem
10 mei Workshop Frances-Marie Uitti deel 1&2 en 3
17 mei Introductie op het werk van Marinus Boezem Space Sculpture
idem Filmprogramma van Eye nu in Middelburg Cinema
24 mei Performance Windtables een improvisatie met 5 dansers op muziek van Morton Feldman
Voor tijden en locaties kunt u terecht op www.vleeshal.nl .
De betekenis van Marinus Boezem voor de conceptuele kunst is groot omdat hij dwars door de tijd heen zijn oproep, om het idee achter het kunstwerk te achterhalen en betekenis te geven, is trouw gebleven.
Ik heb in mijn artikel over zijn kunstwerk De wind (elders te raadplegen) een historische schets gegeven van de ontwikkeling in zijn belangrijkste ideeen.
Ik stel mij voor in een volgend artikel aandacht te schenken aan Forum Middelburg. In 1986/87 heeft dit tijdelijke kunstenaars initiatief een versnelling gegeven aan de vernieuwing in de kunst in Nederland.
Slot
De openingsinstallatie Het syndroom van Stendhal, op zoek naar een archetypisch beeld van schoonheid is een coproductie tussen Marinus Boezem en zijn dochter Natasja en bestond eruit dat 20 moeders met zuigelingen geposteerd waren in de nissen van de Vleeshal. Door een rood koord van het publiek gescheiden deden zij de dingen die moeders en zuigelingen met elkaar doen, troosten, zogen, kirren, slapen, lachen en huilen, kortom moeders en kindjes in alle mogelijke posities. Als dat geen schoonheid is!
Wordt vervolgd.
Leen Moelker
13 april 2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten